Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linus
...vroeg ik me af "Waarom hebben we een eenheidstaal nodig?" Iemand die daar een antwoord op heeft?Linus
|
Niemand had het over een "eenheidstaal", wel over een brugtaal. Dat zijn twee verschillende dingen. Een eenheidstaal betekent immers dat men de verdwijning van de andere talen op lange of korte termijn beoogt. Zo is het Frans de eenheidstaal in de Franse Republiek, en daarmee wil men de andere regionale (en nog steeds niet-erkende) talen voorgoed te nekken. Overal moet men Frans spreken, en zo komen het Baskisch, Bretoens, Nederlands, Duits, Occitaans, Catalaans, Corsicaans en Italiaans zwaar onder vuur te liggen en worden in hun bestaan bedreigd.
Een brugtaal zorgt er juist voor dat iedereen zijn eigen taal onbevreesd kan verder spreken, daar de brugtaal neutraal is en door ieder op eenzelfde manier wordt geleerd en gebruikt.
Trouwens, mensen uit verschillende landen moeten toch met elkaar kunnen communiceren? Als de een Hongaars en de ander Spaans spreekt, gaat er heus niet veel "gecommuniceerd" worden!
Een brugtaal is dus weldegelijk nodig. Vraag blijft dan: welke taal en op welke criteria? Maar op het gevaar af verweten te worden dat ik teveel herhaal, verwijs ik voor de argumentatie over Esperanto naar mijn vorige berichten.