Los bericht bekijken
Oud 12 december 2020, 22:49   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.277
Standaard

Dit interview met de CEO van Volkswagen past natuurlijk perfect in deze draad:

Nu de green deal er komt meent VW-Chef Diess dat er 40 grote batterijfabrieken moeten komen in Europa. En synthetische brandstoffen is ondenkbaar voor de massa.

Een duidelijk interview:

"Als de Green Deal komt, hebben we 40 grote batterijfabrieken nodig in Europa"

WirtschaftsWoche: Meneer Diess, waarom bouwen de Chinezen en Amerikanen enorme batterijfabrieken in Duitsland, maar niet de Duitse industrie?

Herbert Diess: een goede vraag. Ik heb met iedereen in Duitsland gesproken, maar ze hebben geweigerd. En dus gaat het Zweedse Northvolt samen met Volkswagen een batterijfabriek opzetten in Duitsland.

Wie heeft hen in de steek gelaten, de autofabrikanten of de leveranciers

De autofabrikanten helpen op dit punt weinig. De batterijen zijn doorgaans producten van leveranciers. Ik heb met grote leveranciers gesproken.

Denk je dat de leveranciers weer in beweging komen als ze de versnelling door de Green Deal en de goede verkoopcijfers van elektrische auto's zien?

Het kan het waard zijn. Ik sprak ongeveer tien jaar geleden voor het eerst met het hoofd van CATL en vroeg hem of hij zich kon voorstellen om batterijen voor auto's te maken. CATL produceerde destijds batterijen voor smartphones. In eerste instantie weigerde hij omdat hij dacht dat hij zulke grote batterijen niet kon bouwen. Maar toen deed hij het. Vandaag is CATL niet alleen de grootste, maar ook de meest innovatieve batterijfabrikant ter wereld. Ik ben er altijd van uitgegaan dat er over een paar jaar een industrie zal ontstaan voor batterijen met evenveel omzet als het totaal van de leveranciers. De angst voor lage marges is ook niet uitgekomen. De operationele marge bij CATL ligt in de dubbele cijfers.

Doet u toch nog een poging om de Duitse leveranciers te overtuigen?

Ik ben altijd in gesprek met de Duitse leveranciers. Veel leveranciers vinden dat het te laat is om te beginnen. Ik ben van het tegendeel overtuigd. We staan nog aan het begin van de ontwikkeling. Als de Green Deal van de EU blijft zoals ze is, zullen de tot dusver in Europa aangekondigde batterijfabrieken slechts ongeveer vijf tot tien procent van de vraag dekken. Als de Green Deal komt, hebben we 40 grote batterijfabrieken nodig in Europa.

Desalniettemin blijft de vraag of de Duitse leveranciers überhaupt in staat zouden zijn om dergelijke batterijfabrieken te bouwen. Ze missen de ervaring van een CATL.

Volkswagen bouwt samen met het Zweedse Northvolt een batterijfabriek in Salzgitter. Dit is een innovatief, jong en nog relatief klein bedrijf. Het bouwen van de geplande fabriek in Zweden en de onze hier in Duitsland is een grote uitdaging. Dat zou een beheersbare taak zijn voor de grote Duitse leveranciers. Ook voor de klassieke systeembouwer. Het gaat over werktuigbouwkunde, procestechniek, chemie. Allemaal dingen die Duitse bedrijven beheersen. In plaats daarvan praten we liever over synthetische brandstoffen ...

... met andere woorden, nieuwe, klimaatvriendelijke brandstoffen voor verbrandingsmotoren. Velen in Duitsland zien dit als een alternatief voor de elektrische auto, waaronder bijvoorbeeld Friedrich Merz van de CDU. Heeft hij het mis?

Bij de productie van synthetische brandstoffen wordt veel elektriciteit verbruikt. Voor dezelfde afstand heeft een auto op synthetische brandstoffen vijf tot zes keer meer elektriciteit nodig dan een elektrische auto. Daarom is de technologie bij uitstek geschikt voor nichetoepassingen. Wil je in 2030 nog met je Porsche 911 met verbrandingsmotor rijden, dan kan je voor vijf euro per liter synthetische brandstof tanken. Maar voor de massa is dit alleen vanuit economisch oogpunt ondenkbaar. Dat onderwerp is voorbij. Iedereen weet dat de klimaatdoelstellingen voor de komende jaren alleen met de elektrische auto gehaald kunnen worden.

bron: https://www.wiwo.de/unternehmen/auto.../26707592.html
- - - - - -

Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2020 om 22:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden