Als de business case niet klopt gaat niemand ermee beginnen.
Tihange blijft langer open tot 2035 ofzo.
Tegen dan zijn er 40 reusachtige batterijfabrieken in Europa, die spotgoedkope megapacks maken.
Zei de VW CEO onlangs:
https://www.wiwo.de/unternehmen/auto.../26707592.html
"Als de Green Deal komt, hebben we 40 grote batterijfabrieken nodig in Europa"
WirtschaftsWoche: Meneer Diess, waarom bouwen de Chinezen en Amerikanen enorme batterijfabrieken in Duitsland, maar niet de Duitse industrie?
Herbert Diess: een goede vraag. Ik heb met iedereen in Duitsland gesproken, maar ze hebben geweigerd. En dus gaat het Zweedse Northvolt samen met Volkswagen een batterijfabriek opzetten in Duitsland.
Wie heeft hen in de steek gelaten, de autofabrikanten of de leveranciers?
De autofabrikanten helpen op dit punt weinig. De batterijen zijn doorgaans producten van leveranciers. Ik heb met grote leveranciers gesproken.
Denk je dat de leveranciers weer in beweging komen als ze de versnelling door de Green Deal en de goede verkoopcijfers van elektrische auto's zien?
Het kan het waard zijn. Ik sprak ongeveer tien jaar geleden voor het eerst met het hoofd van CATL en vroeg hem of hij zich kon voorstellen om batterijen voor auto's te maken. CATL produceerde destijds batterijen voor smartphones. In eerste instantie weigerde hij omdat hij dacht dat hij zulke grote batterijen niet kon bouwen. Maar toen deed hij het. Vandaag is CATL niet alleen de grootste, maar ook de meest innovatieve batterijfabrikant ter wereld. Ik ben er altijd van uitgegaan dat er over een paar jaar een industrie zal ontstaan voor batterijen met evenveel omzet als het totaal van de leveranciers. De angst voor lage marges is ook niet uitgekomen. De operationele marge bij CATL ligt in de dubbele cijfers.
Doet u toch nog een poging om de Duitse leveranciers te overtuigen?
Ik ben altijd in gesprek met de Duitse leveranciers. Veel leveranciers vinden dat het te laat is om te beginnen. Ik ben van het tegendeel overtuigd. We staan nog aan het begin van de ontwikkeling. Als de Green Deal van de EU blijft zoals ze is, zullen de tot dusver in Europa aangekondigde batterijfabrieken slechts ongeveer vijf tot tien procent van de vraag dekken. Als de Green Deal komt, hebben we 40 grote batterijfabrieken nodig in Europa.
[...]
Prijsvoorspelling 2030 voor complete batterijpacks zou $58/kWh zijn:
Citaat:
https://about.bnef.com/blog/battery-...ts-at-137-kwh/
Battery Pack Prices Cited Below $100/kWh for the First Time in 2020, While Market Average Sits at $137/kWh

The path to achieving $101/kWh by 2023 looks clear, even if there will undoubtedly be hiccups, such as commodity price increases, along the way. There is much less certainty on how the industry will reduce prices even further from $100/kWh down to our expectation of $58/kWh by 2030. This is not because it is impossible but rather that there are several options and paths that could be taken.
One possible route to achieving these lower prices is the adoption of solid-state batteries. BloombergNEF expects that these cells could be manufactured at 40% of the cost of current lithium-ion batteries, when produced at scale. These reductions would come from savings in the bill of materials and in the cost of production, equipment, and the adoption of new high-energy density cathodes. In order to realize these reduced prices, the supply chain for key materials, such as solid electrolytes, not used in lithium-ion batteries today, needs to be established.
|