Titelt autogids:
Citaat:
Vlaanderen / Autokeuring: Vlaanderen minder streng voor diesels vanaf 2021?
Terwijl de keuringscentra zeggen klaar te zijn om de uitstoot van fijnstof en roet te meten, heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) beslist om deze procedure af te schaffen.
De Vlaamse keuringscentra, maar ook de Brusselse en de Waalse, hebben de apparatuur en de test voorbereid en gecontroleerd om de roet- en fijnstofemissies van dieselmotoren te meten, vooral om fraude op te sporen en uitgeschakelde roetfilters te identificeren. Dit alles zou eind 2020 of ergens in 2021 in werking hebben moeten treden. Maar Vlaanderen lijkt deze deadline te willen uitstellen. Terwijl GOCA Vlaanderen net heeft aangekondigd dat de keuringscentra in het noorden van het land "klaar zijn om de fijnstofmeters in werking te brengen in de strijd tegen de fraude op roetfilters", lijkt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zich nog tevreden te stellen met de huidige rooktest, hoe feilbaar ook. Dat meldt de VRT.
Gewestelijke verschillen
Deze stap terug van Vlaanderen is nog niet bevestigd, al lijkt de minister nog te willen blijven hangen bij de - minder strenge - Europese verplichtingen van 2014. Er was nochtans een overeenkomst tussen de deelstaten om roet en fijnstof te beginnen meten, zonder te wachten op strengere Europese normen. Daarmee zouden we het eerste land zijn in de EU die dit meet. De Brusselse en Waalse vertegenwoordigers van de regeringen bevestigen aan de RTBF deze test wel nog uit te voeren. Vlaanderen zou dus een minder strenge keuring krijgen als dit zo doorgaat. Er zou dus een soort 'keuringstoerisme' kunnen optreden voor zij die hun roetfilter slecht hebben onderhouden of zelfs hebben losgekoppeld of verwijderd. Want ook al wordt de keuring beheerd door de gewesten, het keuringsbewijs is geldig in heel het land...
Geschreven door Olivier Duquesne op 25.05.2020
https://www.autogids.be/autonieuws/v...anaf-2021.html
|
De VAB heeft door een onderzoek in februari ll dat nog vet in de pers laten brengen.
Het is namelijk ook een feit dat mensen met kapotte roetfilters en euronorm 5-6 in de LEZ mogen rondtoeren - omdat niemand dat controleert - terwijl mensen met euronorm 4 met werkende roetfilter (of diegene die 2000-4000 € kosten deden) enkel tegen betaling in de LEZ mogen.
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02...agens-werkt-n/
woe 26 februari 2020
VAB: “Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens werkt niet en de autokeuring kan dat niet meten”
Eén op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens in Vlaanderen werkt niet. Dat zegt de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) na een eigen onderzoek. Wanneer de roetfilter van een Euro 5- of 6-diesel niet functioneert, zou die auto eigenlijk niet in de lage-emissiezone (LEZ) mogen. Maar het probleem is dat momenteel niemand, ook niet de autokeuring, kan vaststellen of de roetfilter nog correct werkt. VAB vraagt de Vlaamse overheid daarom de regelgeving rond lage-emissiezones aan te passen.
We hebben de roet- en fijnstofdeeltjes in de uitlaat gemeten van 152 willekeurige dieselwagens,” zegt Maarten Matienko van VAB. “We hebben dat getest met de modernste meters, apparatuur die nog niet gebruikt wordt in onze keuringsstations.”
Citaat:
“We schatten dat er in België 165.000 dieselvoertuigen rond rijden met een defecte of verwijderde roetfilter.
Maarten Matienko, VAB
|
“We hebben vastgesteld dat de roetfilter van heel wat wagens defect is: één op de acht van de Euro-5 dieselwagens en één op de twintig nieuwere Euro 6-diesels voldeed in onze test niet.”
Citaat:
“Als we die resultaten doorrekenen naar het hele Belgische wagenpark, dan rijden er naar schatting 165.000 diesels rond met een defecte of verwijderde roetfilter,” zegt Matienko.
Een Euro 6-diesel waarvan de roetfilter niet werkt, vervuilt evenveel als 8.493 Euro 6-diesels waarvan de roetfilter wel werkt.
Maarten Matienko, VAB
|
Fijnstof en roet zijn nadelig voor onze gezondheid. Ze kunnen ademhalingsproblemen en kanker veroorzaken en zorgen ervoor dat we gemiddeld minder lang leven. Fijnstof van het verkeer is goed voor een kwart van alle fijnstof in de lucht.
...
Waarom werkt de roetfilter bij 1 op de 8 diesels niet?
"Er zijn twee belangrijke redenen waarom de roetfilter niet werkt bij 1 op de 8 diesels: sleet en fraude”, zegt Matienko. "Een roetfilter heeft een levensduur van 120.000 tot 240.000 kilometer en moet regelmatig onderhouden worden en eventueel gereinigd. Als hij defect is, moet hij vervangen worden.
Veel dieselrijders bij ons rijden korte trajecten. Dat leidt tot extra slijtage. Dat betekent dat de roetfilter het eerder begeeft.”
Citaat:
Een nieuwe roetfilter kost 1.000 tot 4.000 euro. Een filter weghalen kost bijna niets.
Maarten Matienko, VAB
|
...
VAB vraagt wetgeving LEZ aan te passen
Met de gegevens van het onderzoek vraagt VAB de Vlaamse overheid de LEZ-regelgeving aan te passen: “Een Euro 4-diesel met correct werkende roetfilter mag vanaf dit jaar de LEZ niet meer in zonder te betalen. Terwijl een Euro 5 of -6 met kapotte roetfilter er nog wel in mag ondanks dat hij veel meer vervuilt dan een Euro 4 met goed werkende roetfilter. Dat is discriminatie,” zegt Matienko.
De autokeuring staat erbij en kijkt ernaar
Waarom kan de keuring dat niet vaststellen dat de roetfilter kapot of verwijderd is?
Matienko: “De autokeuring is gebonden aan Europese en Vlaamse regelgeving. Op dit moment werken onze keuringscentra met een zogenoemde opaciteitsmeter. Dat toestel meet rook. Maar diesels van 15 jaar of jonger stoten geen rook meer uit, maar fijne stofdeeltjes die je alleen met moderne apparatuur kunt meten. De apparatuur die de keuringscentra gebruiken, kan dat niet meten.”
|
De ultrafijne nanodeeltjes en de allerfijnste dat zijn de schadelijkste. Daar komt de kat op de koord.
De LEZ is er ook om vooral die schadelijkste ultrafijnstofdeeltjes te beperken, want enkel als je die gaat opvolgen kan je het echt effect van een LEZ zien. Zoals ze in het buitenland wel doen:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=243625 post 2
Maar dat interesseert hun blijkbaar ook niet.