Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland
Met Islam weet ik dat te harde kritiek op moslims averechts werkt. Beschaafde Islamkritiek en mensen van moslimachtergrond alle kansen geven is en blijft toch de beste aanpak. De meeste moslims zijn goede mensen ondanks dat de religie aspecten heeft die clashen met de onze (zoals halal slachten, besnijdenis, strenge seksuele moraal).
0) Ik vertel niks nieuws natuurlijk.
1) Wie weet hoe de samenleving eruit zal zien in de toekomst.
2) Ook moslims worstelen met een snel veranderende wereld he?
|
0) Raak opgemerkt, eigenlijk. Maar het kan geen kwaad het nog eens te herhalen
1) Zo'n zinnen lees ik niet graag, omdat ik dan bijna automatisch aan het fantaseren sla, en het ene 'scenario' na het andere aan de reeds bestaande toevoeg. Te véél SF gelezen, wellicht.
2) Dat is zo, en wellicht is de worsteling groter dan 'we' geneigd (zouden kunnen) zijn te denken.
Het is nu eenmaal niet zo dat 'de wereld van nu' nog veel gelijkenissen vertoont met 'de wereld van toen', en/of dat de heilige boeken en schriften van die religie veel bruikbare antwoorden bieden op problemen die 'typisch' zijn voor 'de dag van vandaag'.
De kloof tussen 'verkramptes' en 'verligtes' onder de Moslims wordt er dan ook in geen geval kleiner op.
En nu komen we terug op die zin die ik niet graag las: te vrezen valt dat de interne conflicten in de wereld van de Islam nog een hele tijd in intensiteit, frequentie en omvang zullen toenemen, alsmede dat de locaties voor die interne conflicten niet tot de 'traditionele moslimlanden' zullen worden beperkt.