Wikipedia heeft nu een degelijke site over EV in België.
En maakt de reden van het topic historisch duidelijk. Voor de particulieren blijft er vanaf 2020 bijna niets meer over.
En toch is 2020 een relatief topjaar geworden zonder emissiebonus, dankzij de salariswagens.
Vergelijken met buurlanden kunnen we beter niet doen (zeker niet betreft particulieren).
Nederland heeft nu momenteel 179.624 BEV, en de verkoop 2020 gaat > 19% marktaandeel hebben. België ~2,8%.
Nederland gaat alleen december ca 25.000 BEV inschrijven...
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektr...in_Belgi%C3%AB
Elektrische auto in België
De elektrische auto in België wordt door de verschillende gewesten van België door middel van subsidies, belastingverminderingen en premies gestimuleerd.[1] De federale overheid geeft ook fiscale voordelen voor vennootschappen.
Omvang
Aanvankelijk gaf de Belgische regering een fiscale steun van 30 % van de nieuwwaarde van een elektrische auto, met een plafond van 9 510 euro.[2] De verkoop van elektrische auto's steeg van 97 exemplaren in 2009, naar 116 in 2010, 425 in 2011, tot 900 in 2012.[2] Toen de federale steun in 2013 werd afgeschaft, zag men de verkoop van elektrische auto's in België halveren.[3] Enkel het Waals Gewest gaf nog een "éco-bonus" van 2500 euro.[2]
2020 is het voorlopige topjaar voor de verkoop van elektrische auto's in België met 8.666 nieuwe, volledig elektrische en 18.539 plug-in-hybride auto's geregistreerd.[4] België tekende in 2017 de procentueel grootste groei in de verkoop van elektrische auto's in Europa op en belandde hierdoor op de zesde plaats in Europa wat betreft het aandeel van elektrische auto's.[5]
Marktaandeel van elektrische auto's in België per jaar[4]

BEV: volledig elektrische auto met batterij
PHEV: plug-in elektrische hybride auto
(...)
Gewestelijke premies en subsidies
Het Vlaams Gewest geeft sinds januari 2016 echter een "Zero Emissie Premie" voor de aankoop (vanaf 1 januari 2016) van een nieuwe, volledig elektrische auto (ook waterstofauto's vallen hieronder) voor zowel particulieren, zelfstandigen, vzw’s als deelauto-bedrijven, die in Vlaanderen wonen of zijn gevestigd.[1] Deze premie geldt enkel voor auto's van categorie M1 (gewone personenwagens) of N1 (lichte bestelwagens met maximummassa tot 3,5 ton).[1] De auto moet bovendien ingeschreven worden in het Vlaams Gewest, minstens drie jaar dezelfde eigenaar hebben en de bestelling moet ook ? ten laatste drie maanden na de inschrijving[6] ? online worden geregistreerd.[1] De premie bedroeg in 2016 nog maximaal 5000 euro en moest vervolgens jaar na jaar met 1000 euro dalen.[7] Maar toen in 2018 bleek dat de dalende premie geen groot succes was (in 2017 werden slechts 321 aanvragen gedaan, terwijl er ongeveer 2000 nieuwe elektrische auto's waren ingeschreven), besloot de Vlaamse regering de premie - met terugwerkende kracht - voor 2018 en 2019 terug op te trekken tot 4000 euro.[7] Bovendien kunnen sinds 1 januari 2018 ook vzw's en aanbieders van autodelen deze premie aanvragen.[6] Sinds 2020 is de premie afgevoerd.[8]
Belasting op inverkeerstelling
In Vlaanderen zijn volledig elektrische auto's vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling, terwijl men zowel in het Brussels als Waals Gewest het minimumbedrag van 61,5 euro moet betalen.[1]
Verkeersbelasting
In Vlaanderen zijn volledig elektrische auto's vrijgesteld van verkeersbelasting, terwijl men zowel in het Brussels als Waals Gewest het minimumbedrag van 77,35 euro moet betalen.[1]
Laadinfrastructuur
De laadinfrastructuur voor elektrische auto's kent sinds 2013 een gestage opmars: van 331 gewone oplaadpalen en 47 snellaadpalen (o.a. Tesla Superchargers) in 2013 naar 2.716 gewone oplaadpalen en 242 snellaadpalen in 2018 en 7.815 gewone oplaadpalen en 431 snellaadpalen in 2020.[11]
Laadinfrastructuur in België per jaar[11]

Snellader: meer dan 22kW.
Normale lader: minder dan of gelijk aan 22kW.
|