Los bericht bekijken
Oud 30 december 2020, 12:41   #19
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het probleem is de opslag en distributie van waterstof. Electricteit heeft ook een opslag probleem, maar distributie is eenvoudig. Ik zie je nog niet een waterstofauto thuis tanken...
Maar daarom niet onmogelijk. Gasnetwerken en -pijpleidingen zijn perfect mogelijk. In Z.-Korea werken ze al aan waterstofsteden, met een distributienetwerk van H2, zodat appartementsgebouwen van warmte/elec voorzien kunnen worden via brandstofcel-WKK's en pompstations van H2 gas. Temeer, ook hier in België hebben we H2 pijpleidingen (meer dan 600 km).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Waarom niet? We doen het voor honderden andere apparaten ook zo. Die batterij heeft genoeg opslagcapaciteit voor normaal autogebruik, en gaat een miljoen km mee. Dat haalt geen enkele verbrandingsmotor.
Oh, maar over jouw auto heb ik het niet hoor, ik heb het vooral voor zwaar verkeer, marien en luchtvaartverkeer.

Als ik in een 787 een tripje naar New York maak, dan kost dat voor mij (per passagier) zo'n 150 kg aan jet fuel (3 L/100 km*pax). Reken aan 45 MJ/kg; 3,6 MJ/kWh en een exergetisch rendement van een gasturbine van 20% dan kost mij dat 375 kWh_ex. Met de huidige energiedichtheden van batterijpacks komt dit neer op 2,3 ton aan batterijen per passagier... Ja die vlieger gaat letterlijk niet op.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden