Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Zelfs zonder de "EV-epidemie" zou de verdere fusiebeweging in de automobielindustrie zich wel verder gezet hebben......Er wordt gezocht naar een methode om "aandeelhouderswaarde" te creeren en voor de autofabrikanten die het vooral moeten hebben van "wagens voor de gewone man" is dat al meer dan een decennium een probleem van de hoogste orde.(hoge investeringen,organisaties van immense omvang,voor op zijn best bijna belachelijk lage winsten).Het langdurig bezit van aandelen in deze groepen is bijna een daad van masochisme.
Een paar conglomeraten (Toyota en VW) hebben succes,kunnen zich zelfs gigantische terugroepakties en boetes veroorloven,de rest,zoals FSA,bloedt.
Benieuwd of het "Fiat" model van amper nog wagens in eigen (Italiaanse-)fabrieken te produceren zijn ingang zal vinden bij de merken Peugeot en Citroen ook.Ik zie dat nog niet zo eenvoudig lukken in Frankrijk....
|
Dat klopt wel.
De automarkt is eigenlijk atypisch voor een mature markt. In een mature markt hou je normaal wereldwijd nog een drietal grote spelers over, met eventueel daarnaast nog een paar kleine niche-spelers. Neem bijvoorbeeld lampen: Philips, Osram, GE.
Op de automarkt zijn er nog altijd veel meer dan 3 spelers actief. Mogelijk is dat omdat een auto nog altijd niet als een commodity ervaren wordt. Ik kan me voorstellen dat zeker de premium-merken er alles aan zullen doen om dat zo lang mogelijk zo te houden.