5 januari 2021, 10:01
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Senaatsverkiezingen Georgia, nog 2 zetels te gaan
Wie gaat het halen?
De polls tonen nipte meerderheid voor de Dems.
Heeft Trump alles verbrod in Georgia, of was dat opzet om zijn aanhangers op te jutten? Ik zou niet weten hoe.
De Dems moeten beide senaatszetels binnenhalen anders moeten ze altijd rekenen op een Reps-overloper bij de wetsgeving en benoemingen.
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210105_95385783
Trump en Biden op campagne in Georgia voor cruciale Senaatsverkiezingen
In de Verenigde Staten voerden de aftredende president Donald Trump en de nieuwgekozen president Joe Biden maandag beiden campagne in de zuidelijke staat Georgia, waar dinsdag de tweede ronde van de Senaatsverkiezingen plaatsvindt. Als de Democraten de twee Senaatszetels van Georgia niet weten te veroveren, behouden de Republikeinen de meerderheid in de Senaat en zal Biden in de komende jaren van hen afhankelijk zijn voor het goedkeuren van wetgeving en benoemingen.
Als de Democratische kandidaten Jon Ossoff en Raphael Warnock er met de Senaatszetels vandoor gaan, hebben beide partijen 50 zetels in de Senaat, en krijgt de nieuwgekozen vicepresident Kamala Harris de doorslaggevende stem. Een winst voor de Democraten in de van oudsher conservatieve staat is niet ondenkbaar: Joe Biden behaalde er de zege bij de presidentsverkiezingen in november.
Trump: “Ik won verkiezing”
Trump, die zaterdag nog de staatssecretaris van Georgia, de Republikein Brad Raffensperger, in een telefoongesprek onder druk zette om de uitslag van de presidentsverkiezingen in de staat aan te passen, reisde af naar de plaats Dalton.
In zijn toespraak focuste Donald Trump meer op de voorbije presidentsverkiezing dan op de aankomende Senaatsverkiezing. Hij viel Raffensperger aan – “hij is geen echte Republikein” –, hamerde op zijn beweringen over massale kiesfraude en dat hij de presidentsverkiezing eigenlijk won. “Ik ben niet geïnteresseerd in ‘over 4 jaar’, maar in ‘8 weken geleden’. Er is een groot verschil tussen verliezen, en winnen maar dan bestolen worden”, zei hij onder meer.
Verwijzend naar diens nochtans grotendeels ceremoniële rol in de goedkeuring van het resultaat door het Congres komende woensdag, zei Trump te hopen dat zijn vicepresident Mike Pence er “zal zijn voor ons”. “Hij is een topgast. Natuurlijk, als hij er niet voor ons zal zijn, zal ik hem niet meer zo leuk vinden”, zei hij lachend.
Trump riep zijn aanhangers op om in opstand te komen tegen de volgens hem corrupte, radicale Democraten die hun hele leven willen controleren, door massaal te gaan stemmen voor de Senaatsverkiezingen: “Overspoel de stembureaus. De machines gaan ontploffen!”
Biden: “Eén staat kan koers bepalen”
Biden hield maandag een drive-incampagnebijeenkomst in Atlanta, de overwegend zwarte hoofdstad van Georgia. Daar zei hij dat heel Amerika de ogen op de staat gericht heeft. “De macht ligt letterlijk in uw handen”, aldus Biden. “Zoals nooit eerder in mijn carrière, kan één staat de koers bepalen voor niet alleen de komende vier jaar maar voor een hele generatie.”
|
Laatst gewijzigd door Micele : 5 januari 2021 om 10:04.
|
|
|