Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
Wat voor een feitenvrije blabla is dit nu weer.
Moet ik een lijst van voorbeeldjes bezorgen van mensen BUITEN de "aristocratie" die toch verkozen zijn en beroepspoliticus werden?
|
Nee, dan vervoegen ze de aristocratie he. De aristocratie is bij definitie de groep mensen die het privilege heeft om wetten te verkondigen waar een andere groep mensen, die dat privilege niet heeft, wel moeten aan gehoorzamen.
Met andere woorden, bij definitie is een parlementslid een aristocraat. Hij is een persoon die het privilege heeft, mede wetten uit te vaardigen over een groep die dat privilege niet heeft.
Ik neem "aristocratie" ethymologisch, zoals "democratie". Aristocratie is "de elite die de wet bepaalt". Democratie is "het volk dat de wet bepaalt". Monarchie is de monarch die de wet bepaalt.
Citaat:
Nee, goed bestuur wordt beloond, slecht bestuur wordt afgestraft.
|
Natuurlijk niet. Als ik een eenmalig mandaat opneem, en het varken uithang, hoe gaat men mij afstraffen ? Als ik een eenmalig mandaat opneem, en goed bestuur geef, hoe gaat men mij belonen ?
Waar jij het over hebt, is voor een eventueel VOLGEND mandaat. Maar zelfs daar is dat niet waar. Daar wordt niet beloond voor goed bestuur. Daar wordt opnieuw gegokt of het slechte bestuur van de uitgaande kliek te verkiezen is boven het nog veel slechter mogelijk bestuur van de kliek die niet verkozen was. Maar over wat er gebeurd is, wat er gedaan werd, daar kan niet meer op teruggekomen worden he.
Wat jij eigenlijk zegt, getransponeerd naar, zeg maar, de auto verkoop, is dat als ik de prijs van een mercedes betaal, en jij geeft mij een driewieler, dat ik U kan afstraffen door de volgende keer geen auto meer bij U te kopen maar bij de garagist aan de overkant. Maar ondertussen ben ik toch bedrogen he, en daar wordt niet op teruggekomen.
Dan moet ik bij de garagist van de overkant gaan, die verkoopt mij een BMW, ik betaal die, en die geeft mij een mountainbike als ik mijn auto kom afhalen. Weeral bedot. Hoe straf ik die af ?
Door terug naar die eerste garagist te gaan, en daar een Roover te kopen, zekers ? En een paar rolschaatsen te krijgen ?
Citaat:
Representatieve democratie geeft ten minste nog een zekere accountability.
|
Helemaal niet. Zie hierboven.
Citaat:
Het is ver gekomen met uw cynisme
|
Hoezo ? Ik beschouw dat als een normale kijk op de wereld.