Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
Het is aanvankelijk (binnen wat ik hier aan het uitleggen ben) een INTERNE vijand (vanuit de 'blinde' dynamiek van het mimetische geweld)
|
Maar wat is dat "mimetische" geweld dan, anders dan gewoon een wat intelligent nadenken over wat de voor- en nadelen zijn van een ander lid van de clan af te maken om zijn voordelen over te nemen, dan wel ambras te krijgen ? En in welke mate is dat verschillend van de dierlijke rivaliteit die normaal is ?
Ik zie echt het verschil niet tussen enerzijds de jongere in een kuddde die de leider zou willen uitdagen, maar ook wel weet dat hij daarmee een ferm pak slaag kan krijgen. In welke mate zijn onze natuurlijke jaloersheid maar tevens onze behoudsgezinde schrik om gewond te geraken of te sterven, verschillend ?
Ik zie niet in waarom wij tot meer geweld zouden overgaan door iets "mimetisch" en dat niet blootleggen aan onze emotionele rationaliteit tussen schrik en jaloerse goesting, zoals wij ook daadwerkelijk rationeel kunnen overwegen of de kansen op succes bij een moordpoging opwegen tegenover de risico's. Het spreekt vanzelf dat in de meeste gevallen, de winst niet opweegt. Dus is er geen enkele reden om te denken dat dat "mimetische geweld" vernietigender zou zijn dan het normale geweld in de dierenwereld.