Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2021, 09:33   #294
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hangt er van af wat de doelstelling is. Volledig off grid gaan, of doen alsof?

En hoeveel plaats je ervoor kan opofferen.

Maar kort door de bocht, zonnepanelen en opslagcapaciteit is helemaal niet rendabel, zolang de elektriciteit aan de huidige prijzen loopt.

https://www.engie.be/nl/blog/zonnepa...la-powerwall/#
Heb een paar vraagjes voor je en iedereen die denkt dat een batterij rendabel is:

- de installaties zijn veelal berekend op de compensatie van het jaarverbruik. Mijn gokje hier is dat je ca. 50% teveel productie hebt (over heel de dag bekeken) en feitelijk nog veel meer, want je produceert in de zomer op een moment waarop je werken bent. De overschot gaat dus groter zijn dan de capaciteit van je batterij. Hoe ga je dat oplossen? 2 batterijen installeren, wat alles nog veel kostelijker maakt???
- de overcapaciteit is bedoeld om in de winter te gebruiken. Hoe ga je dat probleem ondervangen. In de winter produceert je installatie hooguit een paar kWh en krijg je die batterij niet vol, dus feitelijk brengt ze je niets op.

Ik durf gerust stellen dat je batterij je alleen helpt in de zomer wanneer je de volle capaciteit produceert. In het beste geval wanneer er zon is.
Dus als je 120 dagen in het jaar ervan gebruik kunt maken is dat veel en dat voor de kWh die de batterij kan opslaan.
Je zal al snel merken dat de prijs per kWh inclusief de vervangkost van je batterij dermate hoog is dat je er beter niet aan begint.

Ik stel me de vraag of het grote publiek nu werkelijk zo dom gaat zijn om in dit volgende ponzi-scheme te trappen?

Kijk is simpel: als een boer patatten maakt en de patattenprijs stort in, dan laadt die zijn boerenkar vol met patatten, rijdt hij ermee naar zijn veld en stort die uit over het veld....gevolg tekorten en de prijs stijgt.

Wat denk je dat de simpelste oplossing gaat zijn?

Laatst gewijzigd door non-conformist : 17 januari 2021 om 09:35.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden