Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2021, 07:29   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.445
Standaard Trein grijpt wagen: drie inzittenden overleven zware klap niet

Trein grijpt wagen: drie inzittenden overleven zware klap niet
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210118_97966641

In het Vlaams-Brabantse Herne zijn maandagavond drie inzittenden van een wagen overleden nadat het voertuig gegrepen werd door een aanstormende trein.

HBVL 19-01-2021

“Op camerabeelden is duidelijk te zien dat de slagbomen op de overweg gesloten waren”, zei Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. “Het onderzoek is meteen opgestart en zal uitsluitsel moeten brengen over de precieze omstandigheden waarin dit kon gebeuren.” Mogelijk werd de verkeerssignalisatie genegeerd en maakte de auto “een slalom”.


Vragen die we ons hierbij kunnen stellen:
  • Waarom is er geen ondertunneling?
  • Waarom werkt men nog met halve slagbomen?


Ik stel deze vraag niet zo maar.
Een jaar of tien geleden is een goede vriend, samen met z'n vrouw, zo verongelukt.

De halve slagbomen waren al een kwartier naar beneden. Veel automobilisten slalomden door de slagbomen.
Toen mijn vriend aan de beurt was, kwam er een trein aangestormd, met fatale gevolgen.

Wat was er gebeurt (volgens ooggetuigen).
  • Er kwam een goederentrein af.
  • De slagbomen gingen netjes naar beneden.
  • Toen de goederentrein langs was, gingen de slagbomen niet terug omhoog.
  • Was er iets mis met het signaal?
  • Had het systeem de passagierstrein reeds opgemerkt en wachtte het daarom op de trein? Lijkt me straf omdat er volgens getuigen een kwartier tussen zat (volgens infrabel iets meer dan 5 minuten, wat ook al heel lang is).


Wat ik wel weet is dat er:
  • Bij hele slagbomen, niet geslalomd kan worden.
  • Bij ondertunneling geen conflict bestaat.

PS: Overweg is ondertussen ondertunnelt.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden