Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2021, 21:27   #697
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat off-grid gaan met een combinatie van zonnepanelen en een batterijpakket in de praktijk onbetaalbaar is.

Nu was ik wat aan het rekenen met waterstof als opslagmedium.
Dat valt niet mee, en dan ben ik nog niet eens aan een prijscalculatie toe.

Het eerste grote nadeel is het lage rendement van zo een systeem.
Een brandstofcel haalt maar iets van 50% rendement (als er al commerciëel verkrijgbare zijn die dat halen).
Elektrolyse haalt ook maar iets van 70%, en dan nog, en om de waterstof op te sparen heb je een compressor nodig die ook nog eens met 10% van de energie gaat lopen.
Alles samen een energierendement van ongeveer 30%, en ik twijfel eraan of dat in de praktijk haalbaar zal zijn.

Eerste conclusie: om een bepaalde wintervoorraad op te bouwen, vb 2000kWh moet je minstens 3 keer zoveel energie opwekken om in het systeem te pompen.
Dat gaat het hem ook niet worden.
Koop jezelf een paar ton koolzaadolie en vermaal die tot olie en verwerk die olie tot diesel en kap dat in uwe auto....automatiseer het zodat je er zelf niet naar moet omkijken. Kan je allemaal doen met de overschot van zonnepanelen die nu toch geen zak waard is.

Moet je wel een echte auto met dieselmotor kopen en geen kutauto van Tesla...

Laatst gewijzigd door non-conformist : 21 januari 2021 om 21:28.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden