Los bericht bekijken
Oud 24 januari 2021, 23:29   #118
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.949
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Daar gaat het zelfs niet om. Het gaat niet om "een niveau" willen te halen hoewel dat ook meespeelt. Het gaat erom dat zekere manieren van onderwijs *gewoon niet kunnen werken*. Sommige leesmethodes zijn gewoon boerenbedrog. Vele manieren om aan "wiskunde" te doen zijn niet alleen weinig veeleisend, ze zijn vooral dom. Ttz, het vraagt moeite, om geen resultaat te bereiken, in een soort ideologie tegen het abstracte, terwijl dat VEEL GEMAKKELIJKER is. Het willen doen leren door enkel maar naar voorbeeldjes te kijken en *vooral niet* uit te leggen hoe het ineen zit, is niet alleen VEEL WERK, het is ook *totaal inefficient*. Met minder moeite, en met minder werk, bekom je met andere manieren van aanpakken veel betere resultaten.
Ah ja, een equivalent daarvan is 'zelf de grammaticaregels ontdekken door het gebruik'. En om de zoveel pagina's staat er dan een kadertje met een of ander deelaspect zonder overzicht. 'Zelfontdekkend leren' hoewel ook dat bedrog is want de gewenste resultaten liggen toch al vast. Maar men denkt dat je leerlingen zo 'motiveert' en dat ze door abstractie 'afgeschrikt' zouden worden. Ik herinner me wel dat we het over klassieke talen oneens waren: ook daar moet m.i. de taal grondig aangeleerd en vooral de literatuur uitgebreid gelezen worden.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 24 januari 2021 om 23:31.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden