Los bericht bekijken
Oud 25 januari 2021, 05:49   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het WHO zoekt ondertussen naar een nieuwe naam voor de virusvarianten,
zonder verwijzing naar land of stad wegens te stigmatiserend.

Allez, gelukkig maar dat die mensen zich bezighouden met wat belangrijk is.

We zullen niet stigmatiseren, he, zoals in Edegem

Ergens hebben ze gelijk natuurlijk, de evoluties zijn nu quasi "synchroon". Het zou fantastisch zijn mochten we voldoende kunnen *voorspellen* welke de volgende evoluties gaan zijn, om *op voorhand* speculatieve vaccins te maken. Ik weet niet of men daar echt aan toe is. 1 stap vooruit is misschien mogelijk, 2 stappen zal moeilijk zijn. Als men kan zien welke de preferentiele epitopen zijn NU, kan men trachten te simuleren welke mutaties het meeste aan ontsnapping kunnen doen, maar het is wel heel "geavanceerde" biologie, ik weet niet in welke mate men dat in silico kan.

Want men beseft nu waarschijnlijk het fundamentele probleem met de vaccin-is-de-redding strategie. Daar waar het griep virus heel goed Zuid-Noord-Zuid-Noord doet, en men dus "Zuid" al proefkonijn kan gebruiken om "Noord" DEELS te voorspellen EN griep enkele jaren "dezelfde varianten" lijkt te gebruiken alvorens te wisselen (meestal is dan het "griepvaccin mislukt") en ons dus eigenlijk 6 maanden geeft om een vaccin te maken "met voorspelling", is dat bij corona anders:
eens de variant ontstaan is, gaat die vrij snel propageren, veel sneller dan productie + vaccinatie kan volgen. De nachtmerrie gaat waarschijnlijk groter worden als de varianten meer en meer gaan diversifieren. Het gaat waarschijnlijk moeilijker en moeilijker worden om te weten WELKE varianten nu gaan "ontploffen" en welke vaccins men moet klaarmaken.

Bonne chance, zou ik zeggen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 januari 2021 om 05:54.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden