Los bericht bekijken
Oud 17 september 2002, 11:27   #1
Kevin Devos
Lokaal Raadslid

Kevin Devos's schermafbeelding

Standaard

"Onze kinderen vergeven ons nooit 8000 miljard staatschuld"

Deze slogan was in 1991 aan vele muren, borden en dagbladen te zien. Het was de verkiezingsslogan van niemand minder dan Guy Verhofstadt. Hij wilde de belastingen verminderen en tergelijkertijd ook de mensen geschenkjes uitdelen zoals nu. Maar eigenlijk is deze slogan een regelrechte leugen tegenover de kiezer.

In dit forum krijg ik vaak de indruk dat het de CVP was die aan de oorzaak lag van alle staatschulden. Ik kan daar nu volledig komaf mee maken door een samenvatting die ik maakte uit heel wat partijonafhankelijke boeken. Bijdragen van Herman Todts en Hugo De Ridder hebben mij het bewijs gegeven dat het niet de CVP, maar de SP (vroeger BSP) en VLD (vroeger PVV) was die de staatschulden zo torenhoog gemaakt hebben. Inderdaad, er was telkens een coalitie met de CVP, maar de begrotingsminister was vaak iemand uit een andere partij.

Tussen 1982 en 1988 bestuurden de liberalen mee in dit land. Verhofstad was een tijdlang begrotingsminister en in die zes jaar is de staatschuld bijna verdubbeld. Er is maar liefst 3531 miljard oude Belgische franken staatschuld gemaakt in die periode.

Toen is de staatschuld gelijdelijk verminderd. Trouwens ik heb grafieken waaruit ik kon afleiden dat telkens de liberalen in de regering kwamen er meer staatschulden werden gemaakt dan gewoonlijk.
Er werd tussen 1988 en 1993 constant een daling gezien in de openbare schuld in vergelijking met het BNP. Sinds 1993 is de evolutie zelfs zo sterk dalend als de stijging tussen 1982 en 1988. Maar sinds paars-groen is dat ongeveer in evenwicht en daalt het niet meer. Zou dit een aanzet zijn om die staatschuld opnieuw te doen groeien?

Eén ding is zeker. Dat de staatschuld niet volledig door de CVP is wil ik heel duidelijk stellen. Nog meer. In 1991 was er zwarte zondag. Toen ging het Vlaams Blok zo sterk vooruit mede omwille van het feit dat Vlamingen het moe waren dat er constant zoveel staatschulden werden gemaakt.

Dat de CVP de laatste jaren een tendens had om in dalen de richting verder te gaan weten we, maar dat men dat ooit nog heeft meegemaakt weten waarschijnlijk weinigen. Tussen 1965 en 1977 daalde de CVP ook heel sterk, maar ze zijn dan opnieuw gestegen. De liberalen stonden op dat moment heel sterk, maar hebben dan opnieuw moeten inleveren voor de CVP.
Kevin Devos is offline   Met citaat antwoorden