Los bericht bekijken
Oud 27 januari 2021, 16:47   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Lees jij geen posten?

Een EV met warmtepomp en halve tractie-accu houdt het nochtans pakweg 50 uur uit. Ik maak er 48 uur van of 2 volledige dagen, dan is honger en dorst een groter probleem.

Gedemonstreerd 735 Wh verbruik voor een Tesla model 3 modeljaar 2021:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele


Met pakweg 40.000 Wh restcapaciteit gedeeld door 735 W is dat 54,4 uur.

En de temperaturen staan erbij.

Zonder efficiënte warmtepomp was dat trouwens 40.000/2.170 W = 18,4 uur.

Slaapwel.

En moest je nog kronkelen over de temperaturen, twee posten eerder staat dezelfde demonstratie bij 26°C waar de tester gaat slapen in een wat extra geisoleerde wagen (ruiten bedekken). Het stroomverbruik was daar 860 Watt wegens de extreme temperaturen putje Noorwegen. Zelfs de batterijpacktemperaturen werden er gemeten.

batterij 40.000 W / 860 W warmtepomptechniek = 46,5 uur.
Een half volle accu is dus slechts 24 uur, maar niet elke EV heeft een warmtepomp, dus de gemiddelde EV houd het slechts +/-12 uur uit.
Wat nog steeds beter is dan de gemiddelde ICE.
Maar met een ICE kan je gewoon een jerrycan brandstof bij gieten, wat bij een EV niet gaat.
We spreken hier wel over personenvoertuigen, niet over vrachtwagens, want daar liggen de cijfers hoger.
En je moet er rekening meehouden dat de voertuigen daarna nog verder moeten kunnen rijden, wat voor een EV wel wat moeilijker word na 12uur in de file te hebben gestaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden