Vlaams Minister Marino Keulen was te gast op de ontbijtactie van ACV Maasmechelen – Lanaken. Hij heeft hier de tijd gekregen om de recente ontwikkelingen in het dossier over spoorlijn 20 toe te lichten, deze zijn de herwaardering van de spoorlijn van Maastricht tot in Lanaken.
Hier lees je een korte samenvatting van zijn uiteenzetting:
Eerst en vooral benadrukt Marino Keulen de vele pluspunten en mogelijkheden van dit dossier. De elementen uit de goedgekeurde plannen zijn zeer divers.
Eerst en vooral is er de herwaardering van de spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken zelf. Daarenboven zijn er goedkeuringen voor de opwaardering van het industrieterrein Europark in Lanaken, de aankoop van de gemeente van toekomstige industriegronden die tot heden eigendom waren van het bedrijf Celanese. Dit zijn belangrijke investeringen die ook zorgen voor jobcreatie voor een gemeente die toch recent een grote stijging in de werkloosheid meemaakt (meer dan 20% !!)
De subsidies die vaststaan zijn:
· 1.5 miljoen € van de Vlaamse regering om het gebied uit te rusten voor treinverkeer.
Belangrijk nieuws hierbij is dat de Vlaamse Regering nu zelf ook investeringen kan doen voor de spoorlijn en niet enkel de NMBS. (De NMBS werkt steeds met 10jarenplannen, waardoor Spoorlijn 20 steeds achteruit wordt geschoven. Hij spreekt hier over de Griekse kalender.)
· Een investering van 4.6 miljoen + 2.3 miljoen via Vlaams Minister Patricia Ceyssens
· Een Europese subsidie van 3 miljoen via Interreg (=grensoverschrijdende mobiliteit)
· De gemeente heeft ook investeringen gedaan ten voordele van spoorlijn 20 en de gemeente Lanaken.
· Nederland financiert ook mee aan de herwaardering van de spoorlijn. Zij voorzien 3 miljoen van de Nederlandse Spoorwegen, 2.6 miljoen van de provincie Nederlands Limburg en 1 miljoen van het Nederlandse Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Deze investeringen hebben de deadline 2007-2008.
Marino Keulen heeft ook de belangrijke troeven van dit dossier aangekaart.
Vooreerst benadrukt hij dat deze spoorlijn zorgt voor een belangrijke aantrekkingskracht voor investeerders. Lanaken is op verschillende vlot bereikbaar. Denk maar aan het Albertkanaal, N78, E25, E314, E313. Een belangrijke spoorverbinding is dan ook niet te missen.
Ook voor de huidige bedrijven zijn deze elementen belangrijke troeven.
Lanaken ligt op een belangrijk toekomstig kruispunt. Zowel economie als ecologie gaan in dit dossier harmonieus samen. Via de beschreven investeringen via Patricia Ceyssens zijn er voorzieningen meegerekend die zorgen voor minimale geluids- en visuele hinder. Daarenboven kan met de spoorlijn 400.000 ton wegverkeer via deze spoorlijn getransporteerd worden. Dit zorgt voor een nog optimalere verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Conclusie:
Hij gaf als conclusie mee dat dit dossier schijfsgewijs dient gerealiseerd te worden. De laatste tijd zijn er belangrijke voorstellen gemaakt om Limburg te ontsluiten. Zowel het Limburgplan als het Spartacusplan zijn daar een voorbeeld van. Marino Keulen benadrukt dat we in deze plannen belangrijke keuzes moeten maken.
Marino Keulen is op de hoogte gebracht van enkele aandachtspunten vanuit het publiek.
Zo werd de opmerking gegeven dat indien de industrie die vanuit de industriegebieden in Lanaken, indien zij hun goederen wensen te transporteren naar Antwerpen, nog steeds een omweg dienen te maken via Maastricht over Luik naar Bilzen. Dit zou in totaal neerkomen op een goede 100 km omweg. Aangezien goederenvervoer betaald wordt per kilometer, kan dit tellen.
Ook werd duidelijk gesteld vanuit ACV dat wij het verhaal van de lightrails niet zien zitten, zoals in onder andere het Spartacusplan wordt geopteerd. Zowel voor goederenvervoer als voor personenvervoer is spoorlijn 20 een volwaardige spoorlijn en voor ACV geen lightversie.
De werkgroep Spoorlijn 20 van ACV Maasmechelen – Lanaken heeft het ACV plan voor de spoorontsluiting in Limburg aan Marino Keulen overhandigt. Hij heeft ons in het verleden en heden met dit dossier gesteund.
Daarnaast heeft het ACV op deze ontbijtactie haar petitie geopend voor de noodzakelijke investeringen in Spoorlijn 20. Deze ontbijtactie is tevens de aanzet van een aaneenschakeling van acties vanuit Werkgroep Spoorlijn 20 van het ACV omtrent deze spoorlijn.
|