Los bericht bekijken
Oud 31 januari 2021, 22:38   #131
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Uiteindelijk worden de meeste mensen in dit verhaal verliezers. De koers van Gamestop gaat als serieuze belegging nu nergens meer over dus die stort vanzelf weer in, en iedereen die daar jolig in belegd heeft is zijn geld kwijt. Er zijn drie groepen die er mogelijk wel financieel baat bij kunnen hebben. De eerste groep zijn de mensen die het vroegst ingestapt zijn, een hoop herrie hebben gemaakt op Reddit en toen op tijd weer vertrokken zijn. Dit heet "pump and dump", en dat is net zo twijfelachtig als short selling. De tweede groep zijn flitshandelaren, die door middel van supersnelle algoritmes gaten in feitelijk de software van de beurs vinden (de koers van een aantal gaat omhoog, maar deze aanpassing gebeurt om de beurs van New York net iets later dan op de beurs van Tokyo dus kan je nog heel snel in New York kopen en meteen weer verkopen, dat soort ongein). Flitshandelaren presteren het beste bij snel veranderende koersen. Dit is ook net zo twijfelachtig als short selling. De derde groep zijn short sellers die nu pas instappen.

Wat mij betreft mogen ze die hele beurs afschaffen. Er is bizar weinig verbinding tussen de koers van een aandeel en de werkelijke prestaties van een bedrijf maar tegelijkertijd kunnen slechte prestaties op de beurs wel een bedrijf echt in de problemen brengen. Daar moet een beter alternatief voor te verzinnen zijn (zei de financiële leek).
De beurs is nog de enige manier om te ontsnappen aan de diefstal van de spaarrekeningen. Die geven u 0,11% per jaar. Wat concreet betekent dat je er jaar na jaar aan verliest. Als jij tegen de effectenbeurs bent is dat jouw probleem. Maar geef mij maar de gelegenheid om via aandelen mijn geld te investeren in goed geleide ondernemingen. Ja, de beurs maakt regelmatig gekke sprongen. Maar psychologie van de massa speelt hier haar rol. Op langere termijn en met verstandig gekozen beleggingen komje er steeds beter uit. Risico’s? Jazeker, maar als je er niet tegen kunt dat je op sommige beleggingen ook verlies kunt lijden dan moet je gewoon van de beurs wegblijven. Ik kan u verzekeren dat ik, dank zij beleggingen in aandelen, mij in mijn leven dingen heb kunnen permitteren die met mijn wedde alleen niet mogelijk zouden geweest zijn. Zelfs het politiek rode China heeft twee bloeiende effectenbeurzen: Shangaih en Shenzen.