Discussie: COVID fake of niet?
Los bericht bekijken
Oud 1 februari 2021, 06:55   #1185
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Toch is dat wel waar dit soort dingen op uitdraaien, daar ben ik redelijk van overtuigd. Om als samenleving te kunnen functioneren moeten mensen elkaar tot op een hele grote hoogte vertrouwen. Je moet er (binnen redelijke grenzen) op vertrouwen dat je tienerkinderen niet stiekem door een van hun docenten geworven worden voor de jihad, voor de prostitutie of voor een gewapende coup. Je moet vertrouwen hebben dat als jij je auto laat fixen dat de remmen niet gesabboteerd worden. En elke keer als jij bij de supermarkt een brood en een pakje kaas haalt zijn er tientallen zoniet honderden mensen in de productieketen die allemaal niet besloten moeten hebben dat jij vandaag vergiftigd moet worden. Dat is eng, wildvreemden moeten vertrouwen.
Ah, dat noem ik niet "vertrouwen". Dat noem ik "een berekend risico nemen". Uiteraard is het mogelijk dat uw tienerkinderen jihadisten worden. Dat is een mogelijkheid die heel reeel is. Echter, de moeite die het kost om daar van uit te gaan, zou te duur zijn, en daar kan je toch weinig tegen doen, dus neem je het risico. Dat is iets anders dan vertrouwen. Dat is weten dat het kan gebeuren, maar beseffen dat je er toch niks tegen kan doen.

Als ik over de straat wandel, kan ik doodgereden worden. Dat weet ik. Ik heb geen vertrouwen in automobilisten dat ze mij niet zullen dood rijden. Ik besef perfect dat dat kan gebeuren. Maar wat kan ik doen ? Niet over straat wandelen ? Dat is geen optie, want dat kost te veel. Ik moet teveel opofferen. Dus gok ik erop dat het "niet voor deze keer" zal zijn, en loop toch maar over de straat, goed wetende dat ik een risico neem. Maar de keuze tussen twee "kosten" is zo dat ik de kost van het risico van doodgereden te worden, lager vindt, dan de kost van dan maar af te zien van over de straat te wandelen.

Met corona is dat ook zo. Denk ik dat ik geen corona zal opdoen en daar niet zwaar ziek van zal worden of sterven ? Nee, dat is een reeel risico. Ik heb er geen vertrouwen in dat ik het niet zal opdoen en dat het niet slecht zal aflopen. Ik weet dat dat kan gebeuren. Maar ga ik daarvoor zekere dingen laten zoals met mijn gezin om te gaan of naar mijn werk te gaan (ik zou dat kunnen: het volstaat te zeggen dat ik wil telewerken, maar dat wil ik niet) ? Nee, ik vind dat die kost zwaarder is dan eventueel ziek worden en dood gaan. Maar dat is niet hetzelfde als "vertrouwen hebben". Dat is gewoon "toch niks ertegen kunnen doen, of dat erger vinden dan het risico".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden