Neen, ik vind het een interessant stuk dat Siegfried hier neerpootte.
Citaat:
Jean Cathelin heeft die periode geanalyseerd in zijn voortreffelijke boek La vie quotidienne en Belgique sous le régime français 1792-1815 (Hachette, 1966).
Hij brengt daar in herinnering dat bij de Walen en in het Luikse er een revolutionaire gezindheid bestond, nog voor het uitbreken van de Franse Revolutie, hetgeen een ‘grote invloed heeft gehad op de richting van die Revolutie, en haar deed omschakelen van een defensief nationalisme, naar een offensief internationalisme ter bevrijding van de volkeren.’
|
EN in Nederland hadden we de patriottenbeweging en bij ons de Vonckisten. Hoe het in onze buurlanden zat weet ik niet. Maar Cathelin maakt mij weer eens duidelijk dat we die Franse diktatuur hier niet nodig hadden om de Verlichtingsideeën gestalte te geven. Ze bestonden hier al voordat de Bastille werd bestormd, hetgeen beschouwd wordt al het begin van de Franse Revolutie.
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 februari 2021 om 02:45.
|