Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
1. Indien de Duitsers niet verslagen waren geweest in WW1 en WW2, spraken we nu Duits, 2. en indien de Amerikanen en Engelsen toen niet waren komen helpen, spraken we nu Russisch.
3. Als de geallieerden de salg bij Waterloo hadden verloren, waren we nu allemaal Franssprekenden.
|
Prachtig, ik zie dat ge mij begrepen hebt.

Dingen kunnen soms heel eenvoudig zijn, maar daarom niet minder waar.
Er dieper op ingaand:
1. Ja. Dat zou op termijn zo geweest zijn. De Duitsers beschouwden het Nederduits als een dialekt van het Hoogduits. Onze Nederduitse dialekten horen trouwens tot de grote groep der Duitse dialekten, althans volgens 19e eeuwse taalkundigen. En daar valt iets voor te zeggen.
In ons Nederduits taalgebied heeft zich echter een Nederduitse standaardtaal ontwikkeld !
Het VNV zou daartegen geprotesteerd hebben, maar de nazi's verkozen de Devlag en die trokken resoluut de (Hoog)duitse kaart. Vlaanderen ging een Reichsgau worden en daarin zou officieel enkel nog plaats geweest zijn voor Hoogduits.
Merk daarnaast op dat de Nederlandstalige gebieden die in Pruisissche handen kwamen volledig verhoogduitst werden tengevolge van de toenmalige taalpolitiek.
2. Dat kunnen we echter betwijfelen; we zien immers dat de landen van het voormalige Oostblok hun taal hebben kunnen behouden. Het Russisch zou echter de tweede taal geworden zijn ipv het Engels of de tweede landstaal.
3. Zeer zeker ! Dat stelde ik trouwens letterlijk in mijn vorige post. Alle taalminderheden worden in la Douce France hard onderdrukt. Zowel vroeger als nu. Dat is trouwens in overeenstemming met het eerste (!) artikel van de Franse grondwet.