Los bericht bekijken
Oud 9 februari 2021, 11:46   #205
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In de feiten is Antwerpen ook tweemaal gevallen. De eerste val was de plundering van Antwerpen in 1576 door de Spaanse soldaten (waaronder ook Zuid Nederlanders) en de brandschatting van Antwerpen gedurende 3 dagen. Een tweede keer, een tiental jaren later, viel Antwerpen na een maandenlange belegering door Farnese met de massale uittocht van de Antwerpenaren als gevolg. Een minder gruwelijke dan wellicht de eerste maar wel een val. Het is dus maar wat men onder een 'val van Antwerpen' verstaat.
Aaah! Neen, ge hebt spijtig genoeg mijn probleemstelling niet begrepen.
Nog eens herlezen zou ik zeggen, dat kan nooit kwaad.

Kijk, de Furie was geen eerste Val, want zoals ik stelde was toen Antwerpen in bevriend Spaans gebied, dat niet in de handen van de vijand was, maar in eigen Spaanse handen, en dus niet door Spanje kon veroverd worden, en dus militair bezien niet kon vallen.
Wat niet wegneemt dat het niet kon geplunderd worden. Maar dat kan men in militair opzicht niet beschouwen als een eerste Val.
Die eerste militaire Val was dus toen het van de Opstand overging in Spaanse en die situeert zich dus voordat de Furie plaats vond. En die is minder bekend, zeer waarschijnlijk omdat de sociale gevolgen niet zo dramatisch waren, maar goed, het kan opgezocht worden wanneer dat was.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is dus maar wat men onder een 'val van Antwerpen' verstaat.
In militair op zicht is dat zeer duidelijk. Het tegendeel van een Val is een Bevrijding. Maar de Furie was voor de beide partijen noch het éne , noch het andere. Net omdat Antwerpen het tijdens van die Furie niet overging van de ene naar de andere partij. De Furie was strikt gesproken in militaire zin zonder betekenis. (Op grond van mijn parate kennis, maar ik kan mij vergissen: net na de Furie koos het Antwerpse bestuur voor de kant van de Opstand en dat om zeer begrijpelijke redenen.)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Strikt gezien heeft u gelijk, maar als men het heeft over val van Antwerpen, dan gaat het over die van 1585.
Bah neen, strikt genomen heeft het Oosten dus geen gelijk omdat die Furie niet te maken heeft met een Val zoals ik hierboven schets.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 februari 2021 om 12:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden