Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen
Wel, die vraag stelde ik me in deze post:
Ofwel beschouwt men een openbare omroep als een propagandakanaal voor de overheid, ofwel laat men het gewoon over aan de vrije markt.
Het is m.i. een beetje een naïeve gedachte, een 'neutrale' openbare omroep.
|
Zeker terechte opmerkingen. Maar heeft de TV toch ook niet algemene educatieve opdracht. Iets al onderwijs. Ik denk terug aan de vroegere programma's als "Hier spreekt men Nederlands" of "Ten huize van" waar ook Nederlandse gasten aan bod kwamen. Ik denk dat die programma's toch veel goed gedaan hebben. Steve Stevaert maakte de TV vrij van betaling. In het Zuiden van het land is dat niet het geval.
Er zijn zeker andere formules mogelijk zoals in Nederland. Het een openbare discussie waard met de voor- en nadelen voor de gewone burger.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
|