Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde
...annexatieperiode...
Ook het VKN was geen bezettingsperiode, een bezetting volgt namelijk op een verovering. Het was een Hereniging.
Of heeft West-Duitsland nu Oost-Duitsland bezet ?
En na het Franse schrikbewind was het zelfs een Bevrijding.
(Mijn achter-achter-achter-bedovergrootvader kon gaan kreveren aan het Franse Oostfront. Daartoe hebben zelfs de nazi's mijn grootvader niet verplicht. Om maar iets te noemen. Maar begrijp me niet verkeerd, daarmee houdt de vergelijking wel op.)
En dat die Hereniging een dikke doorn in het Franse oog was, zegt al genoeg dat het niet in ons nadeel kan geweest zijn.
En in 1830 hield Engeland zich afzijdig omdat ze liever geen nieuwe grootmacht zagen opduiken op het vasteland. Want het VKN had een groot potentieel, zelfs nog na die demografische drainages en de Franse en Spaanse kaalslag waarover ik het hiervoor had.
|
Het hangt er maar vanaf wat men als een ‘bezetting’ beschouwt. U en ik weten maar al te best dat het Zuiden niet wilde weten van de Hollanders. Het referendum (door beide partijen, Noord en Zuid, overeengekomen) wees de hereniging tussen Noord en Zuid af. Uit dit referendum bleek dus dat het Zuiden geen geen hereniging wilde. Men had zich daar (aan die uitslag) dus moeten aan houden.
Willem vervalste echter het referendum door zijn gekende en nu beruchte ‘
arithmétique hollandaise‘. Zo kwam de hereniging toch tegen de wil van het Zuiden tot stand. En toen kwamen de Hollanders en meteen ook de Hollandse ambtenaren. Bezetting? Het lijkt er wat op, ja.