Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex
Maar... en dan volgt de enige écht belangrijke reden waarom dit forum desondanks gemodereerd wordt: in ons land zijn er zaken die bij wet verboden zijn om te laten publiceren en verspreiden (de lijst groeit onverbiddelijk aan wegens het hellend vlak van censuur)
De eigenaar heeft geen zin om voor andermans amusement juridische vervolging te bekostigen bovenop wat het forum hem al kost.
|
Absoluut, en dat komt omdat vrije meningsuiting in onze (ex-) "vrije" landen niet echt bestaat ; maar bovendien is het probleem ontstaan dat het communicatie medium nu verantwoordelijk wordt voor de communicatie, terwijl men zou denken dat zoiets idioot is, maar het zal niet de eerste keer zijn dat het idiote aan wetten komt van het idiote aan concepten dat erachter zit.
Wanneer communicatie "natuurlijk" gebeurt, kan men moeilijk het medium beschuldigen van medeplichtigheid: als ik onwettige dingen roep, dan kan men moeilijk de lucht die die woorden voortplant, beschuldigen van medeplichtigheid aan het propageren van verboden woorden. Wanneer die "lucht" technischer wordt, dan gaat men dat plots wel doen. Het is een beetje alsof ik enkel maar verantwoordelijk ben als ik iemand met mijn handen wurg, maar als ik daarvoor een koord gebruik, de koordenfabrikant mee op het beschuldigdenbankje moet.
Maar goed, dat zijn abstracte beschouwingen, en de daadwerkelijke dwingelandij werkelijkheid is er nu eenmaal. De technische oplossingen aan die situatie zijn mogelijk, maar slaan niet aan.