Los bericht bekijken
Oud 14 februari 2021, 08:32   #433
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Gans het Oosten zijn actie is politieke propaganda met een belgicistische doelstelling. Dat is reeds jaaaren het geval. Hij poogt zijn berichtjes een schijn van objectiviteit te geven door zorgvuldig en éénzijdig geselecteerde citaten aan te halen. Maar zijn uiteindeijke doelstelling is en blijft dezelfde: Nederland bekladden en elke suggestie van toenadering tussen Nederland en Vlaanderen hardnekkig de grond in praten. Hij is daarin zo ver gegaan dat hij zich feitelijk geen rekenschap geeft dat iedereen hem reeds lang door heeft. Doet denken aan de Völkischer Beobachter.
Hoe komt u nu daarbij. U reageert bevooroordeeld omdat het plaatje dat ik schets over de calvinistische Republiek niet overeenkomt met datgene wat u, als would be 'grootnederlander', had verwacht en men u in salonfähige orangistische boekjes heeft verzwegen.

Want wat is hier het geval? Ik reageer in casu gewoon op een poster (ook 'grootnederlander.'..) die obstinaat bleef ontkennen dat priesters vervolgd werden in de Republiek. En dus haal ik een citaat aan uit een boek van een Nederlands auteur en historica die een grondige studie maakte over de maatschappelijke situatie van de katholieken in de eertijdse Republiek. Uit deze studie blijkt dat de katholieke priesters wél vervolgd werden in Republiek . Dit in tegenstelling tot wat de poster hardnekkig bleef ontkennen. De auteur van het boek citeert feiten en getuigenissen uit die tijd met betrekking tot de vervolging van katholieke priesters in de Republiek.

Het wordt wellicht eens tijd dat u grondig bepaalde dingen gaat bijstellen voor wat betreft uw kennis over de vroegere door u zo geliefde en zo bejubelde calvinistische Republiek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2021 om 08:53.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden