Los bericht bekijken
Oud 28 februari 2005, 17:36   #1
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard Help ons een ander woord vinden voor armen

Even vergelijken

Eerst spraken we over vreemdelingen - dan spraken we over gastarbeiders - vervolgens waren het immigranten denk ik - dan migranten - dan allochtonen en nu beginnen we te spreken over nieuwe belgen.

Al deze etiketten zeggen mijns inziens echter helemaal niets over de mensen die we ze opkleven. Het gaat immers nog altijd over dezelfde mensen. De etiketten zeggen ons alleen maar iets over de manier waarop onze samenleving naar deze mensen kijkt - de mate waarin we menen dat ze ons respect verdienen. Wat dan bovendien nog geen garantie is dat ze dit respect ook daadwerkelijk krijgen.

Als armen hebben we hetzelfde spek aan ons been. We zijn nog slechts geevolueerd van arme tot kansarme. Verder bestaat er de nieuwe trend om ons verder onder te verdelen in subcategorieen. Generatiearmen - nieuwe armen enz.

Niemand wordt toch graag arme of kansarme genoemd. Het is niet bepaald een leuk etiketje. Als emancipatorische armenbeweging die op dit ogenblik nog maar net het levenslicht ziet doen we dan ook bij deze een oproep om ons mee te helpen zoeken naar een woord dat van iets meer respect getuigd en waar we ons beter mee kunnen vereenzelfigen.

Namens het vierde wereld syndicaat dank ik iedere poster hier bij voorbaat voor zijn - haar bijdrage..
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 februari 2005 om 17:37.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden