Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2021, 19:02   #7
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zeg niet dat het erg zal zijn he. Maar ik denk wel dat wij in november terug een corona piek zullen hebben. Het zou inderdaad bijzonder goed nieuws zijn mocht het zachter zijn, maar ik ben daar niet zeker van (en dat is nog zonder mijn hypothese van versterking).

Als het echt totaal immuunontwijkend is, dan gaat dat "normale corona" zijn he, en maakt het niet uit of ge de vorige gehad hebt of niet. Als ge een nieuwe griep variant opdoet, dan zijt ge even ziek, of ge nu al eens griep gehad hebt of niet. Zelfs zonder specifieke "versterking" is er geen reden om te denken dat een nieuwe ziekte minder erg zou zijn he.

Natuurlijk kan het zijn dat die varianten zelf milder geworden zijn, maar zoals ik al stelde, ik zie daar geen evolutionaire druk voor bij corona. Omdat het virus doorgegeven wordt voor ge zwaar ziek wordt. Uw zwaar ziek zijn is dus geen hinder op doorgeven. Bij griep is dat anders: griep werkt veel en veel sneller (incubatie 1 of 2 dagen), en als je minder ziek bent, ga je nog 2 dagen langer mensen besmetten. Als Hope Simpson trouwens juist is, is de griep transmissie veel complexer en dus de Darwinistische selectiedruk ook.

Het is bijzonder moeilijk te voorspellen hoe corona als klinisch profiel zal evolueren. En het hoeft echt niet in de vriendelijke zin te gaan.
Ik had het idd over je versterkingshypothese, omdat je "der gevaccineerden" zei. Heb je een idee over de kans dat het vaccin versterkend zou werken? Valt daar iets over te zeggen?
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden