Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Nogmaals, ik haal maar een tekst aan uit het Reformatorisch Dagblad waarin een kenner van de VOC, dr. Leon van den Broeke, schrijft wat hij schrijft. Ik neem aan dat de man weet wat hij vertelt vermits hij oude VOC documenten heeft bestudeerd. Bovendien bevestigt deze tekst hetgeen ik gelezen heb over de VOC. De VOC stond gunstig tegenover zendingsarbeid van de gereformeerde pastors. Maar zendingsarbeid was niet het doel van de VOC. Handel drijven, winsten maken, dat was het doel van de VOC.
Of die zendingsarbeid nu op grote schaal gebeurde, is weer een andere kwestie. Dat heb ik ook nooit beweerd.
|
Toemaatje.
Toch een interessant toemaatje in dit verband.
'Dominee in dienst van de VOC'
(Paul Frentrop, directeur Dutch corporate governance Services)
“De VOC is het oudste beursfonds. In die tijd, rond 1750, had het bedrijf te maken met actiegroepen van wat we nu fundamentele christenen zouden noemen. De VOC-schepen kwamen over de hele wereld. De activisten vonden dat overal de christelijke gedachte moest worden uitdragen. Op zeker moment zie je dat de VOC duizenden dominees en onderwijzers in het Verre Oosten onderhoudt.”
(
Trouw)
Indien het waar is, dan verandert dit het gebruikelijk en gangbare plaatje dat men heeft over de VOC natuurlijk. Die duizenden dominees in dienst van de VOC zijn natuurlijk niet eensklaps komen opduiken.