Los bericht bekijken
Oud 17 februari 2021, 11:12   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zou in Europa pas een degelijke investering zijn, een zinvolle schepping zijn van arbeidsplaatsen, én een geweldige stimulans voor het Europees wetenschappelijk onderzoek en knowhow op dit punt. Kortom, de Grote Omslag.

Maar dit verreist politieke moed en termijnvisie. En hier schort het bij ons. De innovatieve durf ontbreekt.
Bij ons? Je bedoelt een grote batterijfabriek in België? Ai ai, ons Belgisch politiek systeem, hun traagheid, en loonbeslag wat kennende.

- ik weet dat Volvo in Gent een batterijpackfabriek (assemblage) al heeft. Maar dat is enkel voor zijn electrische wagens. Maar daar mogen we al blij mee zijn. Batterijcellen komen van het Chinese CATL, en ook van LG Chem, Korea. Volvo blijkt goed te verkopen.

- idem dito Audi Brussel, batterijpackassemblage voor zijn electrische wagens. Batterijcellen komen van Aziatische toeleveranciers die vanuit Polen leveren (LG Chem en Samsung SDI).

- het Belgische Umicore gaat dan binnenkort een echte batterijfabriek openen, eveneens in Polen. Dit was reeds beslist in 2018, helaas voor Vlaanderen.

En de grote spelers qua batterijfabrieken zullen zeker niet aan België denken als ze naar Europa komen, zie Europese kaart van 2019 (die niet volledig is).

De Duitsers zullen het meestal in Duitsland doen, zoals BASF.

De allergrootste in Europa zal wellicht Tesla worden die naar Brandenburg gaat, Giga Berlin (100 GWh, later tot 250 GWh). Kan zelfs de grootste wereldwijd worden, tenzij Giga Texas er nog meer gaat maken...


• Waar "de Belgen" vooral goed in zijn is studies maken over de energietoekomst, zelfs over 2 miljoen electrische wagens in België.
De CREG en ook VUB, en dan nog T&E en dan vergeet ik er nog de klassieke milieu-organisaties.

De CREG als energiewaakhond van België wist in 2017 te vertellen dat "amper" een dikke 100.000 electrische wagens de huidige electriciteitsopslag van Be kan verdubbelen (dus van hernieuwbare stroom).

En dat 2 miljoen electrische wagens geen probleem mag zijn.

Citaat:
https://www.renouvelle.be/nl/debats/...utos-in-belgie

Meteen 2 miljoen elektrische voertuigen ?

België heeft momenteel minder dan 5.000 elektrische voertuigen op haar wegen. Maar dit aantal kan, volgens een rapport van de CREG (september 2017, pagina 19), snel oplopen tot 2 miljoen,. Dit zou resulteren in een toename van het elektriciteitsverbruik van 4%, zonder risico voor onze voorzieningszekerheid, op voorwaarde dat deze voertuigen tijdens de daluren opladen, wanneer het elektriciteitsverbruik lager ligt. Alle statistieken bewijzen namelijk dat het wel degelijk ’s nachts is dat de overgrote meerderheid van elektrische voertuigen wordt opgeladen, thuis, in het bijzonder om te profiteren van het verlaagde tarief tijdens de daluren.

Volgens de CREG zouden we onze elektriciteitsproductiecapaciteit niet eens moeten verhogen om al deze elektrische voertuigen te voorzien van elektriciteit. Integendeel, de CREG legt uit dat het nachtelijk verbruik de winstgevendheid van de productiemiddelen zal verhogen (omdat ze meer elektriciteit zullen produceren) en dat dit een positief effect zal hebben op de mogelijke investeringen in nieuwe gasgestookte centrales (met het oog op de vervanging van de kerncentrales).


Grafiek van het dagelijkse elektriciteitsverbruik in België (blauwe curve). De productiecapaciteit van het net maakt het mogelijk om verbruikspieken (rode horizontale lijn) op te vangen. Tijdens de nacht, tussen 21.00 en 07.00 uur, zou een verlaagd verbruik het gebruik van overtollige capaciteit toelaten om tot 2 miljoen elektrische voertuigen van stroom te voorzien. Bron: CREG

Nog steeds volgens de CREG zouden elektrische auto's zelfs een bron van elektriciteitsvoorziening kunnen worden omdat hun accu's een toename van de opslagcapaciteit mogelijk zouden maken: in theorie zouden 100.000 elektrische auto's voldoende zijn om de bestaande elektrische opslagcapaciteit in België bijna te verdubbelen. Dit zou de variabiliteit van hernieuwbare elektriciteitsproductie door windturbines en zonne-installaties compenseren, waarvan het aandeel in onze energiemix alleen maar zal toenemen in de toekomst.

De CREG schat dat België een kritische drempel zou bereiken vanaf 5 miljoen elektrische voertuigen, waardoor ook overdag zou moeten worden opgeladen. Met andere woorden, we kunnen er zonder zorgen aan beginnen !

Een positieve CO2-balans

Laten we eens kijken naar de milieu-impact. Terwijl studies uit het verleden gemengde of zelfs negatieve resultaten hebben publiceerd wat betreft de CO2-emissies gedurende de gehele levenscyclus van elektrische voertuigen, zet een recente studie van de VUB namens de NGO Transport & Environment de situatie weer recht.

Op basis van actuele en reële gegevens hebben VUB-onderzoekers vastgesteld dat gedurende hun gehele levenscyclus en zelfs wanneer ze worden aangedreven door elektriciteit die voornamelijk wordt geproduceerd door sterk vervuilende kolengestookte centrales (zoals in Polen bijvoorbeeld), elektrische voertuigen aanzienlijk minder CO2 uitstoten dan brandstofvoertuigen (-25%).

Gevoed door de Belgische mix van elektriciteitsproductie (geen kolengestookte elektriciteitscentrale, groot aandeel kernenergie en opkomst van hernieuwbare energie) stoten elektrische voertuigen 65% minder CO2 uit. En in Zweden, waar hernieuwbare energie in de meerderheid is, is er zelfs 85% minder uitstoot. Rekening houdend met de gemiddelde elektriciteitsmix in Europa, is dit een vermindering met 55% van de broeikasgasemissies die elektrische voertuigen zouden bereiken (zie onderstaande grafiek). (...)
Die 2017-studie van de CREG is ondertussen waardeloos wegens de anti-EV politiek van België.
En zo zijn we ook 100% zeker dat geen enkele grote speler qua batterijcelproductie naar België gaat komen. Zelfs het Belgische Umicore niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 februari 2021 om 11:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden