Los bericht bekijken
Oud 19 februari 2021, 10:00   #227
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Vlaams versus Nederlands

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
... Vlaamstaligen ....
Ik schrijf bewust Nederlandstaligen.

De "Nederlandstalige Gemeenschap " is helaas de "Vlaamse Gemeenschap" geworden. Dat vergemakkelijkt de Taalreconquista niet.
Want door die kaart te trekken kunnen anderstaligen zich dan immers veel gemakkelijker bekennen tot de Francophonie.
Het volstaat dan van Frans te leren. In het andere geval moeten ze niet alleen Nederlands leren, maar moeten ze ook nog eens een Vlaams etnische jasje aantrekken....
Ge stoot daarmee potentiële Nederlandstaligen af, maar ik heb een flauw vermoeden dat dat nu net de bedoeling is....

We moeten voorbeeld nemen aan het FDF: die zien enkel een Franstalige gemeenschap en daartegenover zouden wij de Nederlandstalige gemeenschap moeten stellen.
Het gaat in Brussel immers om die twee taalgemeenschappen die er op een strijdplaats en konkurrentiepositie staan ten opzichte van mekaar.

Ten tweede: Dietsland komt niet dichter door bewust de Vlaamse en Hollandse identiteiten te kultiveren.
Maar misschien is ook dat niet de bedoeling.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2021 om 10:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden