Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem
Aks we zulke oproepen toelaten, ben ik persoonlijk niet verbaasd dat er enkele zotten zijn die dit nog in de praktijk willen omzetten ook.
|
Dat zijn geen concrete oproepen, dat is gewoon een evidente redenering, he. Een oproep zou specifieke mensen aanduiden he.
Maar ik begrijp dat schuwen van geweld tot in het extreme niet. GANS onze maatschappij vindt zijn oorsprong in het gewelddadig verzet en vaak het doden van zij die de dwingeland uithingen en daarmee zwaar miserie veroorzaakten. Meestal noemt men dat een "revolutie".
Ongeveer alle westerse democratieen danken hun huidig bestaan, waaronder het door U zo geroemde "democratische" systeem, aan het afhakken van de kop van Lodewijk XVI bijvoorbeeld. Indien dat niet gebeurd was, dan zouden er niet veel van onze democratieen vandaag bestaan. Maar nu merken wij dat die ook tot op de draad versleten zijn he.
Hebben wij niet zitten juichen toen het koppel Ceaucescu neergelapt werd bijvoorbeeld ? Het lijkt mij normaal dat een volk zijn tirannen geregeld eens afmaakt. Ik zie niet goed in in welke mate dat een verkeerd idee is.
Ik roep uiteraard concreet nergens toe op. Ik vind enkel dat geweld verkeerdelijk uit onze maatschappijen gebannen word en dat dat bijzonder gevaarlijk is. Het is iets dat de zaken gezond houdt en vooral, de tirannen in toom houdt. Als zij geen schrik voor hun leven hebben, hoe kan je dan van politici verwachten dat zij zich intomen in het uitoefenen van hun machtswellust ?
Een goed politicus is een beetje zoals een goede indiaan he. Of zou daar tenminste mogen voor vrezen. Een beetje zoals de godsvrees vroeger de nonnekes vroom hield, zou de vrees voor hun leven de politicus in 't gareel moeten houden. Maar dan moet het ook normaal zijn dat er nu en dan gewelddaden gepleegd worden. Door het geweld teveel te bannen uit onze maatschappij lopen we totaal in de armen van totalitaire regimes he.
En daarmee wil ik niet zeggen dat het alle dagen een bloedbad moet zijn ook niet. Maar we zouden geen afkeer moeten hebben van geweld. Het met mate en voorzichtigheid aanwenden. Zoals goeie wijn.
En ik zou zeggen, mochten we niet zo vol afschuw reageren als dat gewoon eens GEZEGD wordt, dan zouden we misschien zelfs niet eens zo ver moeten gaan, en zouden de politici zich wat meer gedragen.
Het is als je helemaal niet meer zou mogen zeggen dat ge uwe kleine een oorvijg gaat geven, dat die geen grenzen meer kent aan zijn deugnieterijen he. Als het volstaat van dat eens duidelijk te zeggen, en als hij weet dat het niet echt onmogelijk zal zijn om er hem ook daadwerkelijk een te verkopen, is het misschien voldoende om zijn streken wat in te tomen he.
Wel, mochten we zo schrikkerig niet doen om openlijk te zeggen dat we ze eens gaan afmaken, dan zouden die politici misschien een beter gedrag kennen, en zouden we misschien kunnen vermijden van over te gaan tot de "oorvijg" he. Maar zoals het er nu naar uit ziet denk ik dat die "oorvijgen" toch onvermijdelijk gaan worden. En helemaal niet omdat ik het zeg.