Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2021, 19:04   #123
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het artikel van Lanoye werd inde Humo gepubliceerd. Hij beent daarin Joël de Ceulaer uit.

Citaat:
‘De ambitie van Joël De Ceulaer reikt hoger dan de Himalaya, zijn talent iets lager dan een cornervlag’

Er is maar één ding erger dan de subliem verwoorde mening van een tegenstander. En dat is: je eigen mening, maar dan zo onbehouwen, blasé en ongeïnspireerd geformuleerd dat je overweegt ze alsnog te wijzigen. Het overkomt me geregeld bij Joël De Ceulaer. Hij is het slachtoffer van een veelvoorkomende tragiek. Zijn ambitie reikt hoger dan de Himalaya, zijn talent iets lager dan een cornervlag. Hij compenseert dat verschil met tomeloze inzet en een brij aan kopij. Met te weinig journalisten in dienst heb je – tot wanhoop van de vakbond – aan deze ene senior writer genoeg om álle kieren en gaten te dempen. Elke week denk je: ‘Wie zal De Ceulaer dit keer weer op vijf bladzijden interviewen, om het na drie vragen toch weer te hebben over zichzelf en zijn geflopte boeken?’

(even verder)

"Johan zou volgens mij ook Kamagurka missen, van wie hij als één der eersten de genialiteit inzag en verdedigde, tegen andere draaideurfascisten in, zoals Mark Grammens

https://www.humo.be/meningen/de-ambi...vlag~b24f4687/
De vurigste verdedigers van het Nederlands in de Vlaamse rand waren Mark Grammens en Flor, zijn vader. Toch noemde Lanoye, de over het paard getilde hypocriet, Mark Grammens een draaideurfascist.

"Geen ander geloof zult gij erkennen dan de almacht van ons aller Nederlands, dat even soepel, beeldend, muzikaal en bedwelmend kan klinken als alle mediterrane dialecten die het ooit schopten tot cultuurtaal. En ook dit. Er is maar één taalstrijd die gij zult voeren. Niet het achterhoedegeklungel dat andere spraken wil beteugelen, via loket over kiesbrief tot ‘faciliteit’. Dit en dit alleen zal uw taalstrijd zijn: de krijgskunst die tot de laatste komma kampt voor knappere zinnen, pakkender passages, betere boeken en subtielere songteksten".

Pretentie is het mooiste bewijs van domheid.

Geef mij maar Johan Sanctorum.