Los bericht bekijken
Oud 7 maart 2021, 05:14   #96
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Er zijn natuurlijk fouten gemaakt maar de intentie's van de kolonialen waren goed en de bevolking had het toen beter dan nu, dat weten ze daar ook, daarom zal je de lokale bevolking niets slechts horen zeggen over de koloniale tijd. In tegenstelling tot de zwarten hier, die worden opgehitst door gestoorde linkse blanken om allerlei absurde eisen te stellen. We waren er achteraf bekeken beter weggebleven.

Ik heb ook geen glazen bol maar ik weet wel dat Chinezen harde mensen zijn die alleen in Afrika geïnteresseerd zijn om hun investeringen op termijn dubbel en dik terug te verdienen. Hoe Afrika daar beter van gaan worden weet ik niet. Wij zullen het niet meer meemaken maar ik denk dat China in de (verre) toekomst spijt gaat krijgen van hun koloniale aspiraties. Voor Afrika zal er niets veranderen, daar zal het ook na het vertrek van de Chinezen een hopeloze toestand blijven.
Aan de intenties durf ik dus te twijfelen. Mij lijkt vooral op de eerste plaats economische gewin het motief te zijn geweest. Denk maar aan Nederlands-indië, waar Nederland zeer veel geld verdiende met suiker en rubber. Hoewel zij wel kennis brachten inzake o.a. landbouw, blijft dit laatste m.i. een gevolg van de intentie om economisch voordeel te halen. Waren er geen benefits geweest, was Nederlands-Indië niet gekoloniseerd.

Uitgevoerde projecten onder het mom van ontwikkelingssamenwerking waren er m.i. in de eerste plaats in functie van de 'bezetter'. Mooi meegenomen was de idee, dat het allemaal voor de lokale bevolking was. Dat klonk ook heel mooi voor het thuisfront, zodat allerhande acties konden worden opgestart ten (op papier) behoeve van die bevolking in de kolonie.

Maar ergens is het dus fout gegaan. Op een bepaald moment wilde zowat elke kolonie de bezetter buiten. Zowel op het Afrikaans continent, in Zuid-Amerika als in de Aziatische en Oceanische gebieden. De oorzaak daarvan zal zowat voor elke regio dezelfde zijn vermoed ik: de bezetter maakt het al te gortig, benadeeld de lokale bevolking en denkt verkeerdelijk dat zij daar het recht toe hebben op basis van 'ontwikkelingssamenwerking'.

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden