Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Micele,
Dat doe je inderdaad allemaal even gemakkelijk met een EV als met een ICE.
Voor normaal dagelijks gebruik is er geen verschil.
De problemen van de EV zitten niet in wat je er mee kan, maar in de mogelijkheden om op te laden.
|
Een ICE kun je alleen tanken aan tankstations dat is idd een probleem.
Met een BEV kun je met een beetje intelligentie in de regel altijd volgeladen thuis vertrekken. Je hebt thuis wel een degelijk laadpunt nodig, in de regel is 7,4 kW voldoende. Voor kleine EV (met klein batterijpack) zelfs 3,7 kW.
Een BEV kun je laden op elke laadparking, de planner van de auto weet die laadplaatsen wel te vinden.
Alles wat een ICE niet kan kan een BEV wel.
Met een BEV zal men dus globaal minder tijd verliezen door tankbeurten.
Dat is angetoond.
Een wagen staat pakweg 95% van zijn tijd geparkeerd.
Als men natuurlijk niet de intelligentie heeft om al die laadmogelijkheden te hanteren kan men veel beter bij een ICE blijven, zolang er voldoende tankstations gaan zijn.
Citaat:
Voor normaal dagelijks gebruik is er geen verschil
|
Voor heel verre afstanden neemt men sowieso zijn pauzes, die neem ik ook met de benzinewagen.
Dus
voor mij is er helemaal geen tijdsverschil als ik met een BMW van 170 PK naar het zuiden van Oostenrijk bol dan met eenderwelke EV die aan pakweg minstens 120 kWDC piek kan snelladen en tussen de laadbeurten 250-300 km gemakkelijk haalt. Laden doe ik dan tot 80%.
Elke degelijke EV-routeplanner bewijst dat. Maar elke EV zal zijn eigen routeplanner hebben. In de regel eentje die de bezettingsgraad van die snellaadpunten ook weet. Niet alle EVs hebben dat momenteel, maar dat is ook maar software, als de hardware maar aan boord is.
Als we naar familie rijden of ergens overnachten zal het ook daar zijn waar men de EV kan bijladen. De horeca heeft dat ondertussen al een tijdje begrepen. Uiteraard bestaat er moderne communicatie tegenwoordig.
