Discussie: AI to the rescue
Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2021, 06:41   #636
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Je hebt er anders wsl ook geen probleem mee, dat de Neanderthalers hun kop werd ingeslagen door de Homo Sapiens en van het toneel verdween, wat nochtans ‘slecht’ was voor die eersten, maar wel van ‘goede’ invloed is geweest op jouw en mijn huidig bestaan.
Heb jij ooit al geweend of je depri gevoeld, toen je las over de slachtpartijen die in de loop van de opgetekende geschiedenis hebben plaatsgevonden ?
Ooit al één traan gelaten voor gelijk welke persoon die in het verleden, vóór jouw geboorte dus, gestorven is ?

Je kan het wel sneu vinden dat er zo’n dingen gebeurd zijn, maar zonder al die zaken leefden we niet in de huidige wereld en was jij niet Elio uit Oklahoma, maar mss meneer Loei, die ergens in Azerbeidjan woont of zelfs helemaal niet zou bestaan.
Voila. Ik wilde dat feit gewoon even aanhalen, en de absurditeit om een deel daarvan bij wet "slecht" moeten te vinden al impliceert dat onvermijdelijk dat ons eigen bestaan slecht is dan.

Gewoon om de absurditeit daarvan te onderlijnen, meer niet. Het leek mij zodanig evident dat ik niet dacht dat dat verdere uitleg behoefde, en voldoende was om de idiotie van die wetten aan te geven. Maar blijkbaar is dat simpele idee voor velen niet aanvaardbaar want botsend op cognitieve dissonantie, cognitieve dissonantie die de bedoeling is van dat soort wetten.

Het voordeel van eenmaal absurditeiten via cognitieve dissonantie te hebben ingevoerd, zoals dogmatische religies dat doen, is dat men dan een ankerpunt heeft voor inconsistente redeneringen, en dus eigenlijk alles en zijn tegengestelde kan laten afleiden, wat de opening is naar een totaal arbitraire dictatuur, geankerd in een "legaal redeneren", exact zoals men tot absurditeiten kan komen in theologische "afleidingen", omdat het denksysteem inconsistent is.

Citaat:
Verdriet en lijden bestaan wel degelijk in het huidige leven, maar die emoties kunnen niet meer van toepassing zijn op zaken die vóór onze geboorte hebben plaatsgevonden en die we dus niet gekend/ervaren hebben.
Daarom is er geen logische samenhang om de dingen uit het verleden als ‘slecht’ te beschouwen en tegelijk denken dat de gevolgen vandaag ‘goed’ zijn of andersom, gezien elk leven dat vandaag geleefd wordt het (in-)directe gevolg is van alle voorgaande gebeurtenissen, zonder uitzondering.
Voila. Perfect.

Citaat:
Net daarom is in heel de geschiedenis – tot aan de bigbang toe – gebeurd wat er moest gebeuren en niks anders, om ons de mogelijkheid toe te laten hier een boomke over op te zetten.
Als iemand onze geschiedenis of aspecten ervan ‘fout’ vind, dan zijn alle gevolgen die uit die ‘fouten’ voortkomen ook automatisch ‘fout’, dus ook het leven van degene die die mening is toegedaan.
Inderdaad.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden