Discussie: AI to the rescue
Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2021, 14:11   #725
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja dat is waar, omdat succes in onze maatschappij grotendeels berust op uw capaciteit om te vijnzen en te bedriegen, dat is waar.

Ik stel U die vraag nu eerlijk, want het is toch iets dat ik sinds mijn adolescentie heb vastgesteld: in WERKELIJKHEID geeft men toch maar om een heel klein groepje mensen he, uw familie, vrienden en zo, en al dat empathisch doen voor mensen die ge niet kent is toch puur sociaal aangeleerd geveins, he ? Of zijn er echt mensen die dat menen ? Het is heel moeilijk om daar uiteraard een echt antwoord op te geven, want het sociaal aangeleerde is net precies om te veinzen dat dat echt is.

Maar als je bijvoorbeeld een auto ongeluk ziet waar mensen dood gaan, in *werkelijkheid* kan U dat toch geen ballen schelen he, als dat geen mensen zijn in uw "empathische kring", maar je moet wel sociaal doen alsof dat heel erg is en alsof je daar niet goed van bent, nee ?

Ik zou EQ dus noemen, de capaciteit waarmee je dat perfect weet te veinzen. Of zijn er echt mensen die daar niet goed van zijn ? Ik kan mij dat eerlijk gezegd niet inbeelden... Maar ik doe natuurlijk als de eerste ook mijn best om daar zo triestig mogelijk bij over te komen, van ochottekes ochere wat is dat toch een drama.

Ik heb dat altijd ervaren als een heel strikte leugenaarscode die je sociaal heel goed moet beheren en dat het een zichzelf propagerende mop is, want natuurlijk hoort bij dat geveins om ook bijzonder negatief te doen over mensen die fouten maken tegen die veins code. Je scoort door te veinzen dat je moreel superieur bent en dat je uiteraard zwaar "geschokt" bent door mensen die niet hard genoeg veinzen.

Maar daardoor is het bijzonder moeilijk om te weten hoe hard mensen dat allemaal veinzen, en of er daarbij zijn die dat menen.
Je kan iets ook 'rationeel betreuren' als het ware he. Het jammer vinden voor die mensen zonder daarom zelf te gaan huilen. En trachten na te gaan of zulke ongevallen in de toekomst vermeden kunnen worden als deel van het vorm te geven kunstwerk 'samenleving' (dat draait niet zozeer rond heel directe gevoelens van sympathie want hoewel die best aangeleerd mogen worden - ook gevoelens kan je aanleren, dat is dan niet gewoon veinzen -, is dat an sich niet voldoende als basis).
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden