Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2021, 23:59   #44
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Het is zo eenvoudig niet als u voorstelt.

- Wat als je ergens maar tijdelijk blijft. Is kopen nog zo interessant als je maar een paar jaar blijft?

- Je hebt het voordeel van een potentiele meerwaarde als eigenaar maar ook wel wat risico's. De meerwaarde is niet gegarandeerd, je hebt veel meer risico op zware kosten dan als huurder en huizen zijn ook vrij illiquide zeker als je je geld snel nodig hebt is een huisverkoop vaak problematisch (denk maar aan een scheiding bvb)

- ergens denk ik ook dat de stijgende huizenprijzen niet kunnen blijven duren. De evolutie van de huizenprijzen gaat veel veel sneller dan die van de inkomens. Met zeer lage intrestvoeten is dat enigszins gecamoufleerd maar beeld je maar eens in dat we een al bij al nog erg modale interest van 3% moeten betalen op leningen en je zal de prijzen zien instorten denk ik.

(En dan maakt het niet uit dat jij een lening hebt die een vaste rentevoet heeft, het gaat erom wat degene die jouw huis wil kopen op tafel kan leggen..)



Het grootste voordeel van kopen is in mijn ogen dat het een vorm van gedwongen sparen is en je een reserve opbouwt. Dat kan je ook doen zonder te kopen maar vereist evident meer discipline.
uw redenering is momenteel juist,

maar als de gronden, woningen nog blijven stijgen, denk aan de betonstop
en als de rente begint te stijgen, ze is ooit 15% geweest

en inflatie kan er ook nog komen

dan is kopen zeker beter
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden