Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2021, 03:23   #175
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat zei ik al begin jaren negentig toen het Standaard forum nog bestond. Iedereen lachte me uit. De mensen hadden toen geen flauw benul van China en men zag een Chinees nog met een stok en twee emmers er aan. Toen ik zei dat China de grootste economie ter wereld ging worden was het een algemene lachbui. Ik heb Shenzhen nog gekend als klein stadje amper 100.000 inwoners nu wonen er 13-14 miljoen maar met de satelietsteden er bij rond de 20 miljoen. Autostrades waren er niet, het duurde 3 uur om op modderige wegen met putten en bulten 50 km ver naar de fabriek te rijden. Nu liggen er autostrades met 6 stroken aan elke kant en die soms gekruist worden met 3 banen over elkaar.

China steekt ons op alle gebied voorbij economisch, technologie, openbaar transport etc. De tijd dat ze klakkeloos copiëerden is grotendeels voorbij. Maar, en er is een grote maar, op gebied van democratie is het zero. Kom je in aanraking met het gerecht mag je het vergeten.

In feite voel ik me vrijer in China dan in Europa maar geef nooit openbaar kritiek of een mening. Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit een gesprek heb gehad met Chinese vrienden of zakenrelaties over de Chinese overheid of systeem. Dat is interesseert gewoon geen Chinees, ook niet onder elkaar. Zolang ze het financiëel beter hebben, lekker kunnen eten en de laatste modesnufjes en technologie kunnen kopen zijn ze content.

Ja ik hou van China maar ben niet naïef.
Dat geldt trouwens ook hier in Hong Kong voor onszelf als expat, terwijl ik (sentimenteel) nostalgie ervaar naar pre-1997 en zeker naar pre-2014.
Daar koop je vandaag echter niks voor en op het eind van de dag leef ik liever in Hong Kong, Singapore of Penang i.p.v. Europa*, Noord Amerika of Rusland.
't Is persoonlijk hé. Gelukkig.

* Sommige streken in Europa blijven wel mijn voorliefde behouden voor regelmatig culinair vakantiebezoek! Maar da's inmiddel ook al meer dan een jaar geleden.