Los bericht bekijken
Oud 12 maart 2021, 12:56   #125
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Als je zo op autowegen ....Duitsland of Frankrijk 130km/u op cruise controle doet hoeveel km kan je dan met met een batterijlading doen ? hoeveel is de batterij lading totaal .....en ga je dan onder de 20% ?

-ik hoor het liever van iemand die een EV heeft en er openlijk voor uitkomt

Terloops met mijn 2 l diesel een 5GT is het 5,9 l/100km van België naar Italië ( richting Riva del Garda ) over Duitsland of Frankrijk is het verbruik hetzelfde . Heb er ooit 1146 km mee gedaan en nog 6 l in de tank -> was natuurlijk met overnachting .

Meer dan 700km per dag doe ik al heel lang niet meer tussenstop ... Hotel ...etentje ....wandeling enz.... goed bed en volgende dag verder.....en de tussenstop is ook altijd met 1 of 2 korte tussenstops .

-onze oude viervoeter moet zijn pootjes eens kunnen strekken en een plasje doen, onze Parsons Jack Russell is momenteel 19,5 jaar oud en mag overal mee op verlof .

Wat ik al bij veel " youtube " gezien heb ...tot 100km/u redelijk verbruik .....erboven energievreters .
Op de snelweg kan ik bij snelheden rond de 120 ?* 130 km/u nog zo'n 300 km rijden in de zomer, in de winter zo'n 10% minder. Ik heb een X90D, het batterijpak heeft ongeveer 81,5 kWh bruikbare capaciteit. De 90 is niet langer verkrijgbaar, de X100 heeft 95 kWh ter beschikking en is zuiniger.

Ik ga wel eens onder de 20%, zeker op lange afstand. Lager dan 5% probeer ik niet toe te komen aan een lader omdat de wagen dan in het begin trager laadt.

Dagdagelijks houd ik de batterijlading tussen de 30 en 70%, dat is beter voor de levensduur van de batterij. Ik kan op het werk laden als ik dat wil, maar dat doe ik niet dagelijks. Laadpalen hebben we hier genoeg. Thuis laad ik aan 3 kW 's nachts. 's Nachts betaal ik voor een kWh 0,21 euro.
araneus is offline   Met citaat antwoorden