Ik ben in elk geval geen voorstander; om wel verschillende redenen
1) praktisch
Wat is het volgende? Hoe zeker zijn we dat Covid19 de laatste pandemie van deze grootorde is? Hoe zeker zijn we dat na vaccinatie geen andere variant opduikt, waarop het vaccin (waar iemand dan vaccinatiepaspoort voor heeft) geen vat heeft?
Is zo een vaccinatiepaspoort makkelijk na te maken? Als rijbewijzen, identiteitskaarten paspoorten kunnen worden nagemaakt, waarom dan geen vaccinatiepaspoort?
2) Praktisch/ethisch
Wie heeft het recht om iemand naar het paspoort te vragen en wanneer?
Gaat men restauranthouders/handelszaken de vrijheden geven om daar naar te vragen, of gaat men hen dat (op straffe van) opleggen?
Als ik het opzet van zo een vaccinatiepaspoort goed heb begrepen, dan vrees ik dat het zal worden opgelegd. En dan krijg je enerzijds mensen die (om welke reden ook - organisatorisch/logistisch/eigen keuze) geen vaccinatiepaspoort hebben; en mensen die omwille van die bijkomstigheid (reserveren en paspoort tonen) geen zin meer hebben om op café/restaurant te gaan en zelfs boodschappen gewoon online bestellen.
Heb je een ander type paspoort nodig als je in de toekomst op vakantie wil gaan naar een land waar er standaard een ander paspoort wordt gebruikt?