Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON
Eigenaardig dat ik telkens er zoiets gebeurd moet lezen dat een advocaat erin geslaagd is om de dader gek te laten verklaren.
|
Ja en neen.
Ik heb me die bedenking ook al gemaakt. Langs de andere kant, kan ik me dan wel inbeelden dat wanneer iemand duidelijk 'een beetje gek is' of 'ze niet allemaal op een rij heeft'; en er wordt gevraagd om zo iemand op te nemen, er misschien reacties bestaan als zijnde: 'Ah ja, hij is een beetje gek. Dat klopt. Maar hij doet geen vlieg kwaad. Laat hem maar'.
Tot natuurlijk zo iemand wel wat doet en helemaal over de schreef gaat. Is hij dan gek geworden, of was hij al gek?
Uiteraard valt er zeker wat over te zeggen. Er wordt los van bovenstaande bedenking wel degelijk al te makkelijk verklaart dat iemand gek is, terwijl zo iemand gewoon een stuk krapuul is die inderdaad beter uit de samenleving kan gezet worden.
Wat me ook opvalt, is dat veel mensen, eens ze zijn veroordeeld en voor een rechter moeten verschijnen, zomaar ineens heel erg ziek lijken te zijn. Ze kunnen niet meer stappen, ze zijn heel zwak, ze hebben dit of ze hebben dat.