Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2021, 09:25   #455
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Daarom dus dat we best die regio's incluis alle verantwoordelijkheden afschaffen.
Naar het verleden kijken is uiteraard interessant. Zeer aan te bevelen zelfs.
Dus stelt zich de vraag, wat precies niet werkte aan een unitaire staat. Wat het ook was, drie gemeenschappen; drie gewesten; faciliteitengemeenten; ... bleken geen antwoord te zijn.
Die vormen wel het antwoord.
Maar de verantwoordelijkheden moeten gewoon duidelijker gesplitst worden.
Die staatshervormingen zijn gewoon altijd een miskleun geweest.
Bij ons zeggen ze : een kat vind haar jong niet in die warboel
Het moet transparant, en dan krijg je ook een beter bestuur natuurlijk.
Maar ja, ken uw geschiedenis. De Walen zijn krampachtig als het over de federale staat gaat en zijn bang om hun infuus te verliezen. De bestaande evenwichten moeten behouden blijven. Ergo een waal moet meer blijven wegen dan een Vlaming. We hebben die in mijn ogen mislukte staatshervormingen altijd duur betaald.
Dat is ook de onderliggende reden dat NVA oplossing zoekt in dat confederale model. Dat is de facto het uithollen van de Belgische staat, en die enkel nog gebruiken waar die echt nodig is. Europa en dergelijke. Komt neer op een splitsing aan de binnenkant, en gezien vanuit europa zie je nog steeds België.

Die oplossing doorvoeren gaat veel problemen oplossen.
Maar ik begrijp natuurlijk dat veel mensen de schuld schuiven op al die regeringen wat veel overhead geeft, en zich daarom van dat federale model afkeren. Maar ons federale model is vis noch vlees. Trouwens in Wallonië heeft men een regering meer. In Vlaanderen is het gewest en gemeenschap samengevoegd als ik me niet vergis.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden