Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Nee, voor mij is een fascist iemand die persoonlijke intieme burgerrechten op LEGALE manier schendt, ttz een voorstander is van een wettelijk kader waarin die intieme burgerrechten geschonden worden.
Ik ken eigenlijk maar weinig fascisten die hun fascisme niet in wetten goten. De anti-joden wetten in nazi Duitsland waren "wettelijk" toch in orde, en de meeste fascistische regels in moslim landen zijn wel degelijk "wettelijk" bepaald he.
Wat jij schijnt aan te geven is voor mij het omgekeerde van fascisme, namelijk gewone brutale bendevorming buiten elk wettelijk kader om.
Je kan niet "regeren" buiten een wettelijk kader, want "regeren" is het aangeven wat uw "wettelijk" kader is, he. Het is het uitvaardigen van "regels" dat van U een fascist maakt of niet. Niet een brutaal gedrag, maar brutale regels.
Homofoob zijn kan fascistisch zijn of niet. Het is niet fascistisch als je gewoon maar 'niet van homo's moet hebben' of zo. Het is wel fascistisch als je bijvoorbeeld de regel zou willen dat homo's in de gevangenis moeten, of ineengeslagen moeten worden, kortom, als het een REGEL is. Waarom is dat zo bij homofobie ? Omdat uw seksuele omgang met anderen (die ermee akkoord zijn) een fundamenteel intiem burgerrecht is.
Wij leven op dit ogenblik onder een fascistisch regime, omdat de fundamentele rechten van sociale contacten door REGELS verboden worden.
Fascisme heeft te maken met het verkondigen, willen bekomen, of invoeren van regels die ingaan tegen fundamentele intieme burgerrechten. Niet zozeer met "gedrag".
|
Mja, maar het is toch wat raar om de Shari'a 'fascistisch' te noemen, dat is een religieuze traditie.
Misschien moet men het meer historisch-sociologisch zien: aanvankelijk als een tegenreactie van naties en - althans aan de oppervlakte - vooral de middenklasse binnen die naties tegen de liberalisering zonder dat men echter 'links' is (in de zin dat men de eigendom in vraag zou stellen; vaak zorgt de oorlogseconomie integendeel voor een nog toegespitste exploitatie van de arbeidskracht). Met daarbij de nodige zondebokken etc. Het 'brute' in de gezagshandhaving lijkt me toch ook wel kenmerkend, zoals je ook de omgang met anti-lockdowndemonstranten of met Julian Assange 'fascistisch' kan noemen. Vandaag zien we overigens een transformatie van zowaar het liberale internationalisme in een meer fascistische vorm, waarvan de toenadering in beleidsvoering tussen het Westen en China in geopolitiek opzicht symptomatisch is.