Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante
SARS-CoV-2 evolution in an immunocompromised host reveals shared neutralizationescape mechanisms
https://www.cell.com/action/showPdf?...2821%2900355-X
dat doelggerichte zal enkel aan de oppervlakte komen eens andere patienten besmet worden, en het is daar dat die selectie zal gebeuren. Niet noodzakelijk binnen die ene 1 patient.
de Britse variant zou zo ontstaan zijn trouwens, in Kent ergens in september vorig jaar
|
Interessant ! Maar dat wil wel zeggen dat die patient wel degelijk een (zwakke) immuunrespons kon op poten zetten.
Je kan zo een immuun-gecompromitteerde patient dus als een soort "computer" gebruiken om mutaties mee te voorspellen

Mmm, ik zie al Mengele-achtige "rekencentra"
Citaat:
En strikt gesproken genereer je geen monocultuur eh. Ok, de antilichamen worden opgewekt tegen dat S-proteine, maar daar was een reden voor om net dat oppervlakteproteine te selecteren als doelwitimmunogeen. En ik verwacht nog steeds een varieteit aan antilichamen die niet allemaal dezelfde sectie van het S-proteine herkennen of neutraliseren. Weliswaar een veel kleinere variatie dan bij natuurlijke infectie, maar dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn.
|
Ja, dat is juist. Het is trouwens geen monocultuur in anti-lichamen, wel (grotendeels) in epitopen, gezien antilichamen random gegenereerde dingen zijn en waarschijnlijk voor elke persoon lichtjes anders.
Mijn idee is dat alle vaccins (voor zover ik weet) identiek hetzelfde model S proteine gebruiken en dus identieke epitopen hebben, waartegen weliswaar lichtjes verschillende antilichamen in elk van de gevaccineerden zullen tegen ontstaan. Ik had het dan ook niet op het niveau van een individu, maar van een bevolking: als daar wat variatie zit op de epitopen dan zit er variatie op de resistentie voor verschillende mutanten en is het moeilijker om een gefinetunede nieuwe "stouterik" te hebben. Die zal bij sommige leden van de bevolking beter, en bij andere slechter propageren, waardoor we geen simultaan doorbreken van alle opgebouwde groepsresistentie meer meemaken.
We zouden dat ook kunnen bekomen door variatie toe te passen in de vaccins. Ik vind het bijvoorbeeld eigenaardig dat men nu nog vaccins produceert die gebaseerd zijn op dat eerste Chinese S proteine, en nu al geen "nieuwere" versies maakt met aangepaste vaccins aan die nieuwe varianten, bvb, de Z-Afrikaanse. Dat zou ook door vaccinatie een "breder resistentie spectrum" aan de bevolking geven.
Mocht men de vaccins continu aanpassen, dan zou men hetzelfde bekomen als een natuurlijke evoluerende resistentie.