Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Bedankt voor de indrukwekkende aandraging van wetenschappelijke feiten. De grondvraag blijft echter : hebben de "neoliberalen" dan gelijk als ze in die optiek stellen
dat de "groene " bekommernissen in feite futiel zijn & dat we het Kyotoverdrag maar in de prullenbak moeten smijten ?
|
de verwachtte zeespiegelstijging zélf noem ik -al bij al- een onbelangrijk nevenverschijnsel van het broeikaseffect.
Maar zoals hierboven al kort aangehaald is de invloed van "het klimaat" op de economie een serieuse geldelijke factor (denk maar aan de sneeuw vandaag die half Nederland lamlegt) : Stel je (-dit is puur hypotethisch !-) dat door een klimaatvernadering de moesson wegvalt en half-Azië nauwelijks nog aan landbouw kan doen ... Niet onbelangrijk toch ?
Evenmin te verwaarlozen is de invloed van de golfstroom op het visbestand, vis die voor een groot deel van de wereldevolking een niet-onbelangrijk deel uitmaakt van het dagelijks rantsoen ...
Ik ben er dus van overtuigd dat de stelling dat groene bekommernissen futiel zijn er één is waar ik me niet kan achterscharen ...
Een interessante maar nog niet gemaakte voetnoot is de recente economische "boom" in China :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Van de 1,2 miljard inwoners hebben er 300 miljoen een "Zuid-Amerikaans" welvaartsniveau bereikt lees : een groot aantal voeren een rush uit op het individueel autobezit en alle aanverwante consumptiedriften. Nu reeds vrezen de economen dat dit een ondragelijke druk op de olieprijzen zal veroorzaken - dit keer niet door het bevriezen van het aanbod, maar door het exploderen van de vraag.
Interessant was in dat verband het intervieuw met CMB topman Saverys in de Morgen zaterdag ll. waaruit bleek dat de diverse onderdelen van deze redersgroep fantastische zaken doet ivm de aanvoer van grondstoffen naar dit nieuwe industriële imperium (dus niet alleen de olie gaat fraaie prijshoogten tegemoet, ook andere grondstoffen zullen prijzig worden)
Dit geeft me de bedenking dat we "anders moeten leven" niet ter wille van het milieu, maar gewoon omdat we de welvaart versnellen en dat de boel opgeraakt...
|
Ik weet waarom ik hierboven de angst uitdrukte dat bepaalde grondstoffen domweg "op" zullen raken ...