Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reverberation
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed wat men hiermee wil zeggen, gecorrigeerd voor leeftijd...
|
Dat wil zeggen dat men een van de twee bevolkingen heeft "aangepast", zodat ze dezelfde leeftijdsstructuur hebben. Ik weet niet welke van de twee, maar laat ons zeggen dat ze Brazilie aangepast hebben.
Stel dat Brazilie een jongere bevolking heeft dan Belgie. Stel dat Brazilie relatief gezien, maar half zoveel mensen boven de 60 heeft als Belgie (ik zeg maar wat). Dan gaat men het aantal doden boven de 60 in Brazilie verdubbelen. Die zijn er niet, maar die zouden er geweest zijn mocht Brazilie evenveel ouderen gehad hebben als Belgie.
Wat dat statement wil zeggen is "de dodelijkheid in sommige leeftijdsklassen is wat hoger in Brazilie als in Belgie". Het percentage doden bij bijvoorbeeld 80+ is hoger in Brazilie als in Belgie. Maar omdat zij daar relatief gezien minder van hadden, hebben ze globaal gezien minder doden. Maar als men daarvoor corrigeert, dan zou je in de fictieve Brazliaanse bevolking die je dan hebt, meer doden gehad hebben.