Los bericht bekijken
Oud 15 april 2021, 17:28   #13557
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Zoals ik zei: beide partijen (hoewel het Westen natuurlijk te divers is om één partij te noemen) moeten water bij de wijn doen.

Het belangrijkste werkpunt van Rusland lijkt me toch het aanvaarden dat haar buurlanden even veel recht hebben om een soevereine koers te varen dan dat Rusland zelf doet.

Rusland heeft geen 'recht' op een bufferzone bestaande uit de Baltische staten, Oekraïne... Al die staten zijn even soeverein als Rusland zelf.

Indien Rusland haar neiging om de ex-Sovjetstaten als een soort invloedsgordel te beschouwen, zal het sowieso moeilijk worden om de relaties te normaliseren.

Maar ik herhaal: ik hoop dat het wel gebeurt.

Bij goede relaties met Rusland zou volgens mij ook blijken dat we minder verschillen dan we denken (toch zeker vergeleken met de andere Oost-Europese staten). Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Rusland zich soms "unieker" voordoet, puur om het onderscheid met het Westen te benadrukken.
Er is maar één zaak waar ik tomm echt kan in volgen, en dat is dat het een gigantische stommiteit was van de NATO om na de omwenteling van 1989 militair op te schuiven richting de russische grens.

Het is één ding om een land in de economische sfeer van het westen te brengen, maar om de militaire alliantie onder de neus van 'de beer' te gaan schuiven was nodeloos provocatief.
Na een vuile move, krijg je vuile tegen reacties.

Ik denk dat Biden en Poetin rond dat specifiek punt moeten met elkaar een duidelijke ondubbelzinnige afspraak maken : tot waar rijkt onze militaire gordel en welke buffers erkennen we wederzijds.

En ja, net als in alle geostrategische grote vraagstukken gaat dat volkomen boven het hoofd beslist worden van de betrokken (minder machtige) landen en zijn het de twee Alfa dogs die dat gaan beslissen.

Om nu even advocaat van de duivel te spelen, als Biden het 'normaal' zou vinden om raketten in de achtertuin van rusland (=oekraine) te zetten, waarom zou Poetin dat dan niet kunnen beslissen in Cuba ?

En dan zit het spel helemaal op de wagen...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden